دور التربية الفنية في تنمية مهارات الفهم القرائي لبنية الصورة الفنية الرقمية لدى طلاب کلية التربية الأساسية بدولة الکويت

نوع المستند : بحوث علمية محکمة

المؤلف

کلية التربية الأساسية بدولة الکويت

المستخلص

الملخص:
يهدف البحث الحالي الى القاء الضوء حول دور انشطه التربيه الفنيه في تنميه مهارات الفهم القرائي لبنيه الصوره الرقميه لدي طلاب کليه التربيه الاساسيه بدوله الکويت وکذلک الکشف عن مدى فاعليه العلاقه بين مستويات الفهم القرائي لدى الطلاب ومستويات التلقي لقراءه وتحليل الصوره من خلال فهم المعنى المتمثل في فکره الموضوع التي تصنع الصوره الرقميه . تکونت عينه الدراسه التي اختيرت عشوائيا من (٣٠) طالبا من طلاب المستوى الرابع بکليه التربيه الاساسيه بدوله الکويت وقد اعتمد البحث الحالي على المنهج الوصفي التحليلي في وصف الظواهر وجمع المعلومات والحقائق والمضامين الفکريه والمغازي الدلاليه والسمات والملامح المميزه للصوره الفنيه الرقميه صياغتها التشکيليه واساليب ادائها ووسائطها التشکيليه وقوالبها الفنيه وکذلک استقراء الدراسات السابقه ومناقشه النتائج
وقد توصل البحث الحالي الى النتائج التالية:
١- الدور الفعال لأنشطة التربية الفنية في تنمية مهارات الفهم القرائي لبنية الصورة الرقمية في مستوياتها المباشرة والاستنتاجية والنقدية ،والتذوقية، والإبداعية، للوصول إلى المعاني والأفکار المتضمنة في بنية المحتوى الشکلي الرقمي .
٢- أنشطة التربية الفنية القائمة على بنية الصورة الرقمية بمستويات الفهم المختلفة تزيد من فاعلية الطلاب لفهم محتويات الصورة الرقمية الشکلية والرمزية والدلالية والسلوکية من خلال منطلقات فکرية وفنية جديدة .
٣- هناک علاقة إيجابية بين مستويات الفهم القرائي لدى الطلاب، ومستويات التلقي لقراءة وتحليل الصورة الفنية الرقمية لديهم .
Abstract:
The current research aims to shed light on the light of artistic education activities in developing the reading comprehension skills of the digital image structure of students of the Basic Education College in the State of Kuwait, as well as revealing the extent of the effectiveness of the relationship between students' reading comprehension levels and the levels of reception of reading and analyzing the image through understanding the meaning represented by an idea.  The subject that creates the digital image. The randomly selected study sample consisted of (30) students of the fourth level of the College of Basic Education in the State of Kuwait. The current research relied on the descriptive and analytical approach in describing phenomena and gathering information, facts, intellectual and semantic implications, and the characteristic features and features of the digital art image.  Its plastic formulation, performance methods, plastic media and artistic templates, as well as extrapolation of previous studies and discussion of results.
The current research has reached the following results:

The effective role of art education activities in developing the reading comprehension skills of the digital image structure in its direct, deductive, critical, appetitive, and creative levels, in order to reach the meanings and ideas contained in the structure of the digital formal content.
Artistic education activities based on the structure of the digital image with different levels of understanding increase the students ’effectiveness to comprehend the formal, symbolic, semantic and behavioral digital image contents through new intellectual and artistic perspectives.
There is a direct relationship between students 'reading comprehension levels, and students' levels of reception for reading and analyzing their digital artistic image.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية