کُتب منهج التربية الفنية للمرحلة الابتدائية بالمملکة العربية السعودية في ضوء معايير الرسوم والصور التعليمية.

نوع المستند : بحوث علمية محکمة

المؤلف

طالبة ببرنامج الدکتوراه بقسم التربية الفنية کلية التربية جامعة الملک سعود

المستخلص

ملخص الدراسة:
هدفت الدراسة الحالية إلى اقتراح قائمة من المعايير لإنتاج وتضمين الرسوم والصور لکتاب منهج التربية الفنية للمرحلة الابتدائية بالمملکة العربية السعودية، ومن أجل تحقيق هذا الهدف تم الاعتماد على (10) معايير لتحليل محتوى الرسوم والصور التعليمية في تلک الکتب، ولقد توصلت الدراسة إلى ظهور عدد کبير من الرسوم والصور التعليمة في کتاب منهج التربية الفنية للمرحلة الابتدائية بخلاف معايير جودة الرسوم والصور التعليمية في لکتاب المدرسية، کما أن کتاب منهج التربية الفنية جاء أقل من الکتب الأخرى في المرحلة، کما ظهر منهج التربية الفنية بنفس الدروس للجنسين مع اختلاف  حاجات وميول کل جنس عن الآخر في التعبير الفني، مما يؤکد بأنه تم تصميم وإنتاج الکتاب بعيدًا عن رأي المختصين في علم الطفولة، ورأي المصممين المتخصصين في انتاج کتب الأطفال، وتجاهل لأهمية مشارکة الفنانين التشکيلين في اعداد المنهج.
Abstract:
The current study aimed to suggest a list of standards for the production and inclusion of drawings and pictures for the art education syllabuses book for the elementary stage in the Kingdom of Saudi Arabia, and in order to achieve this goal, (10) criteria were relied on to analyze the content of educational drawings and images in those books, and the study found that a large number appeared of the instructional drawings and pictures in the art education syllabuses books for the elementary stage are in contrast to the quality standards of the educational drawings and pictures in the school books, and the art education syllabuses books came less than the other books in the same instructional stage, and the art education syllabuses appeared with the same lessons for both sexes, even with different needs and tendencies of each gender in artistic expression, which confirms that the book was designed and produced without the opinion of specialists in childhood science, and the opinion of designers specializing in the production of children's books, and ignoring the importance of the participation of plastic artists in preparing the syllabuses.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية