تقييم برامج التنمية المهنية للعاملين بمؤسسات الأسرة والطفولة وعلاقتها بجودة الحياة الأسرية

نوع المستند : بحوث علمية محکمة

المؤلفون

1 أستاذ إدارة المنزل والمؤسسات المساعد کليه التربية النوعية جامعه المنوفية

2 معلم اقتصاد منزلي بوزارة التربية والتعليم

3 مدرس إدارة المنزل والمؤسسات کليه التربية النوعية جامعه المنوفية

المستخلص

ملخص البحث
يهدف البحث بصفه رئيسيه إلى دراسة العلاقة بين التنمية المهنية بمحاورها(التطوير الذاتي- التطور المهني والأکاديمي- التطور التکنولوجي- التطور الاجتماعي ) وجودة الحياة الأسرية بمحاورها(الصحة الجسمية – العلاقات الأسرية والاجتماعية – الصحة النفسية – الدرجة الکلية للجودة) لدى عينة من العاملين بمؤسسات الأسرة والطفولة وتحديد مستوياتهم في التنمية المهنية وجودة الحياة الأسرية ومقترحاتهم لزيادة مستويات التنمية المهنية ودراسة الفروق بينهم في کل من التنمية المهنية وجودة الحياة الأسرية تبعاً لبعض متغيرات البحث في التنمية المهنية بمحاورها وجودة الحياة الأسرية بمحاورها تبعا لمتغيرات البحث ( النوع - المحافظة – عدد سنوات الخبرة – المستوى التعليمي - الدخل الشهري للأسرة) لدي عينة عددها (250) مفردة تم اختبارها بطريقة عمدية غرضية, وقد استخدم لذلک أدوات البحث المقننة منها استمارة البيانات الأولية واستبيان التنمية المهنية واستبيان جودة الحياة الأسرية للعاملين بمؤسسات الأسرة والطفولة اتبع البحث المنهج الوصفي التحليلي وتم تفريغ البيانات وتصنيفها وتبويبها ومعالجتها إحصائيا باستخدام البرنامج الإحصائي Spssوصولا لنتائج البحث التالية:- وجود علاقة ارتباطية موجبة ذات دلالة إحصائية بين الدرجة الکلية للتنمية المهنية بمحاورها (التطوير الذاتي- التطور المهني والأکاديمي- التطور التکنولوجي- التطور الاجتماعي ) والدرجة الکلية لجودة الحياة الأسرية بمحاورها(الصحة الجسمية – العلاقات الأسرية والاجتماعية – الصحة النفسية – الدرجة الکلية للجودة) لدى العاملين بمؤسسات الأسرة والطفولة عند مستوي معنوية 0,01, ووجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات العاملين بمؤسسات الأسرة والطفولة على استبيان التنمية المهنية ومحاوره (التطوير الذاتي- التطور المهني والأکاديمي- التطور التکنولوجي- التطور الاجتماعي ) تبعاً لمتغيرات البحث (المحافظة - عدد سنوات الخبرة – المستوى التعليمي - الدخل الشهري للأسرة) لصالح العاملين بمؤسسات الأسرة والطفولة بمحافظة المنوفية وعدد سنوات الخبرة الأکبر والمستوى التعليمي الجامعي والدخل الشهري الأقل عند مستوي دلالة 0,01, ووجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات العاملين بمؤسسات الأسرة والطفولة في جودة الحياة الأسرية بمحاورها(الصحة الجسمية –العلاقات الأسرية والاجتماعية – الصحة النفسية – الدرجة الکلية للجودة) تبعا لمتغيرات (المحافظة –عدد سنوات الخبرة – المستوى التعليمي - الدخل الشهري للأسرة) لصالح العاملين بمؤسسات الأسرة بمحافظة الإسکندرية وعدد سنوات الخبرة الأکبر والمستوى التعليمي دکتوراه والدخل الشهري الأکبر عند مستوي دلالة 0,05 وکان من أهم التوصيات ضرورة قيام مؤسسات الأسرة والطفولة بتنظيم برامج تدريبية للعاملين بها بما يخدم التنمية المهنية وفقا لمجالاتها المختلفة ودرجة الحاجة إليها ورفع مستويات جودة الحياة الأسرية لهم.
Abstract
The research aims mainly to study the relationship between professional development with its axes and the quality of family life with its axes among a sample of workers in family and childhood institutions and determine their levels in professional development and the quality of family life and their proposals to increase levels of professional development and study the differences between them in both professional development and the quality of family life according to some research variables In the professional development with its axes and the quality of family life in its axes according to research variables (governorate - number of years of experience - educational level - monthly income of the family) I have a sample of (250) singles, and for that reason, the researched tools were used Including the primary data form, the professional development questionnaire, and the quality of life The family followed the research, the descriptive analytical approach, and the data was unloaded, classified, tabulated and statistically processed using the statistical program Spss, up to the following research results: - There is a positive correlation relationship with statistical significance between the total degree of professional development and the total degree of family quality of life at the level of significance 0,01 and the presence of statistically significant differences Between the average scores of workers in family and childhood institutions on the questionnaire of professional development and its themes (self-development - professional and academic development - technological development -  (Governorate - Number of years of experience - educational level - monthly family income) in favor of Menoufia Governorate, number of years of greater experience, university level of education, lower monthly income at the significance level of 0.01, and the presence of statistically significant differences between the averages of workers in family and childhood institutions in the quality of family life in its axes (Physical health - family and social relations - mental health - the total degree of quality) depending on the variables (governorate - number of years of experience - educational level - family monthly income) for the benefit of Alexandria Governorate and the number of years of experience social development) according to research variables questionnaire The largest and the educational level PhD and the largest monthly income at the level of 0.05 significance and it was of the most important importance for family and childhood institutions to organize training programs for their employees in a manner that serves professional development according to their various fields and the degree of need for them and raise the levels of quality of family life for them.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية