نظرية الذکاءات المتعددة وتفعيلها في مسرح الطفل -دراسة تطبيقية

نوع المستند : بحوث علمية محکمة

المؤلف

أستاذ مساعد التمثيل والإخراج ، قسم العلوم الأساسية، کلية التربية للطفولة المبکرة- جامعة دمنهور

المستخلص

ملخص البحث باللغة العربية
تمثلت إشکالية هذه الدراسة في کيفية توظيف لغات خشبة المسرح السمعية والبصرية، التي تتسق والفروق الفردية لجمهور الطفل، حيث يتمتع کل منهم باختلافات وقدرات عقلية متفاوتة نظر لها (جاردنر) في نظريته للذکاءات المتعددة، وکيفية توظيف التقنيات المتنوعة، التي تحقق الإشباع الفرجوي محققة إيجابية التلقي للرسالة الموجهة خلال زمن العرض.
وقد وقع اختيار الدراسة على نص (مملکة القرود) لـ سمير عبد الباقي، لما يتسم به من وضوح في طرح قضيته، بالکيفية التي تتبنى الفروق الفردية، ولوضوح الأساليب الفنية نصاً، وإمکانية تجسيدها عرضاً، ومن ثم تلقي ملائم لکافة  أنماط جمهور الطفل، يحقق الارتقاء المعرفي والإدراکي.
وقد ناقشت الدارسة المحاور الآتية:

الذکاءات المتعددة وتوظيفها في نص القرود.
القراءة المنتجة ودورها في تجسيد الرؤية الإخراجية للنص.

 التحليل الدلالي للعرض المسرحي وانعکاساته الإدراکية وفق الفروق الفردية / الذکاءات المتعددة لجمهور الطفل: (الدال والمدلول في تجسيد المنظر المسرحي، الدال والمدلول في تجسيد الشخصيات، اللغات غير الکلامية ودورها في تجسيد رسالة النص).
وقد انتهت الدراسة إلى:

إن التنوع الذي يتميز به فن المسرح عبر لغاته المسموعة والمرئية، يحقق إرضاءً للفروق الفردية في طرح الرسالة المعرفية، خاصة إذا کان موظفاً للطفل، الذي توجه له المؤلف بنصه متبيناً مرحلة عمرية مبکرة لا تتعدى السنوات العشر، فقد توجه سمير عبد الباقي خلال نصه بعين المخرج المدرک للتقنيات الفنية للغات خشبة المسرح، ودروها في توصيل رسالة النص المعرفية، بطرق متنوعة تتفق في تنوعها وتنوع الفروق الفردية لجمهور الطفل، دون الارتکان للمرحلة العمرية فحسب، بل وفق ميول کل طفل، تلک الميول التي ترضيها لغات خشبة المسرح وتشعبها هي ذاتها التي نظر جاردنر في نظريته للذکاءات المتعددة.
تبنى النص تنوعاً في طرح قضيته عبر اللغة الکلامية وغير الکلامية –إرشادات المؤلف- والتفاعل خلال اللعب الجماعي في إطار بيئي محدد يتولد عنه کماً من المعارف والمضامين الإنسانية، التي تجسد فکرة النص عبر توظيف الذکاءات المتعددة لـ جاردنر مسرحياً خلال رحلة النص.
أثبتت الدراسة أن النص يتبنى الذکاءات المتعددة خلال شخوصه، طارحاً نموذج زغلول المعلم- الذي تخفى خلفه المؤلف -والمکتمل إدراکياً القادر على توظيف ذکاءاته الثمانية بطرق متناغمة تعمل على منحه سبل التعامل مع المواقف المختلفة بطرق منضبطة، تعبر عن تمتعه بذکاء وجودي کنتيجة لتضافر الذکاءات، مکنه من تحقيق هدفه في إحداث تغيير فکري وإدراکي لدى الشخوص الأخرى، ومنحهم سبل توظيف ذکاءاتهم وتنميتها وفق قدراتهم لتحقيق أهدافهم.
تبني النص تطبيق استراتيجية التعلم التعاوني خلال تعاون شخوصه واتحادهم، لتحقيق الرسالة المستهدفة، حيث اعتمدوا على بعضهم بعضاً، وذلک بتنظيم المعلم/ زغلول للموقف التعليمي وتوجيهه، مما حقق نموًا إدراکياً نتج عن تنمية للذکاءات أثمرت عن تحقق التعلم.
يعد العرض المسرحي العلاقة المباشرة بين جمهور الطفل ورسالة النص، هذه العلاقة تحمل مسئولية الناتج المعرفي المستنبط خلال زمن العرض، واستيعاب المتلقي له وفق فروقه الفردية، مما يتطلب وعياً إدراکياً بطبيعة طفل المرحلة وسماته، کما يتطلب التعامل مع النص بأبعاد مختلفة تخلق منه کياناً متسقاً مع ذاته ومع المتطلبات المنوط به تحقيقها، وهو ما حققته القراءة المنتجة للنص، فالمعنى الجديد الذي ينتج عن قراءة النص هو الناتج الذي يتولد عن دلالات التجسيد الفني خلال لغات خشبة المسرح.
للغات خشبة المسرح دور فاعل في تجسيد قضية النص ورسالته الارتقائية بالکيفية التي تمکن المتلقي الطفل من إتمام عملية التلقي بشکل إيجابي بما يتناسب وسيکولوجية تلقيه، لما تمتلکه تلک اللغات من دلالات سمعية وبصرية بوصفها مثيراً لذکاءات الطفل، تعمل على بعث طاقة الخيال بها وتنميها بهدف ارتقائها معرفياً وإدراکياً خلال زمن العرض.
اتفقت الرؤية الإخراجية مع النص في کشف أسرار اللعبة المسرحية، خلال توريط المتفرج في الحدث وکسر الحاجز المسرحي وسلب الاندماج، بهدف مشارکة المتلقي في اللعبة المسرحية، مما دعم في تأکيد الهدف الارتقائي للنص خلال زمن العرض.
اعتمد العرض على تقنية الهدم والتشويه للرموز التي يمکن الارتکان عليها في حل الأزمة وعمل على التتفيه والتقليل من شأنها باعتبارها تجسيداً لفکرة الاتکالية والاعتماد على الآخر، وهو ما يتعارض مع الهدف الأسمى للنص الذي يعضد من فکرة الاعتماد على النفس، فجاء الهدم حتى يعزز من القوة الکامنة داخل القردة / الأطفال بوحدتهم ومنحهم سبل التغلب          على الصعاب.
على القائمين على مسرح الطفل الوعي الکامل بقدرات الطفل الإدراکية وأنماطه المختلفة، والعمل على تنوع الأساليب التقنية بهدف تحقيق تلقي إيجابي خلال زمن العرض المسرحي، يسهم في تنمية ذکاءات الطفل وارتقائها.

 
 
The theory of multiple intelligences and their activation in the children's theater
-An Empirical Study-
The problematic of this study was how to employ the audiovisual languages ​​of the stage, which are consistent with the individual differences of the child's audience, as they each have varying mental capacities and capabilities for her (Gardner) in his theory of multiple intelligences, and how to employ the various techniques, which achieve Faroq Satisfaction Achieving a positive receive For the message addressed during show time.
The study was chosen on the text of (The Monkeys Kingdom) by Samir Abdel Baqi, because of its clarity in presenting his case, in how it adopts individual differences, and the clarity of technical methods a text, and the possibility of embodying it in a way, and then receiving appropriate for all patterns of the child's audience, achieving progress Cognitive and cognitive.
The study discussed the following topics:
• Multiple intelligences and their use in the text of monkeys.
• The productive reading and its role in embodying the directive view of the text.
• The semantic analysis of the theatrical presentation and its perceptual reflections according to the individual differences / multiple intelligences of the child's audience: (the signifier and the significance in the embodiment of the theatrical scene, the signifier and the signified in the personification of characters, non-verbal languages ​​and their role in the embodiment of the text message).The study ended with:
• The diversity that characterizes theater art through its audiovisual languages, satisfies the individual differences in presenting the epistemic message, especially if it is an employee of the child, to whom the author directed his text identifying an early age stage that does not exceed ten years, so Samir Abdel Baqi went through his text with an eye The perceptive director of the technical techniques of stage languages, and their role in communicating the epistemic text message, in various ways consistent in their diversity and the diversity of individual differences for the child's audience, without relying only on the age stage, but according to the inclinations of each child, those tendencies that the languages ​​of the stage and its branches satisfy are the same ones that look Gardner in his theory of Multiple Kaouat.
• The text adopted a diversity in raising its case through verbal and non-verbal language - the author's instructions - and interaction during group play in a specific environmental framework that generates a number of human knowledge and implications, which embodies the idea of ​​the text by employing the multiple intelligences of Gardner theatrically during the text journey.
• The study demonstrated that the text adopts multiple intelligences through its characters, suggesting the model of Zaghloul al-Muallem - which the author hides behind - and the cognitive completed that is able to use his eight intelligences in harmonious ways that give him ways to deal with different situations in disciplined ways, expressing his enjoyment of existential intelligence as a result of the combination of intelligence, It enabled him to achieve his goal of bringing about intellectual and cognitive change in other people, and to give them the means to employ and develop their intelligence according to their abilities to achieve their goals.
• The text adopted the application of cooperative learning strategy through the cooperation of its people and their union, to achieve the targeted message, as they relied on each other, by organizing the teacher / Zaghloul for the educational position and guiding it, which achieved a cognitive growth resulting from the development of intelligence that resulted in learning achievement.
• The theatrical presentation is the direct relationship between the child’s audience and the message of the text, this relationship bears the responsibility of the knowledge product inferred during the show’s time, and the absorption of the recipient according to his individual differences, which requires perceptual awareness of the nature of the stage child and his characteristics, as well as dealing with the text with different dimensions that create a consistent entity from him With the same and with the requirements entrusted to achieve them, which was achieved by the productive reading of the text, the new meaning that results from reading the text is the result that results from the connotations of artistic embodiment through the languages ​​of the stage.
• The stage languages ​​have an active role in embodying the issue of the text and its evolutionary message in a way that enables the recipient to complete the receiving process in a positive manner commensurate with the psychology of receiving it, because of these audio and visual indications that these languages ​​possess as a stimulus to the child's intelligence, working to send energy and develop imagination with it with a view to raising it Cognitively and cognitively during the show time.
• The directing vision agreed with the text in revealing the secrets of the theatrical game, during the spectator's involvement in the event, breaking the theatrical barrier and stealing the merger, with the aim of the recipient participating in the theatrical game, which supported in confirming the evolutionary goal of the text during the show time.
• The presentation depended on the technique of demolishing and distorting the symbols that can be relied upon in solving the crisis and worked to circumvent and reduce it as an embodiment of the idea of ​​dependency and dependence on the other, which is inconsistent with the supreme goal of the text that supports the idea of ​​self-reliance, so the demolition came to reinforce the force Lurking inside monkeys / children are united by giving them the means to overcome difficulties.
• Those in charge of the child's theater must fully understand the child's cognitive abilities and different patterns, and work to diversify the technical methods in order to achieve a positive reception during the time of the theatrical show, which contributes to developing the child's intelligence and advancement.

الموضوعات الرئيسية