نمطا إدارة المناقشات الإلکترونية (تعاونية - تشارکية) ومستويات الخبرة وأثر تفاعلهما على تنمية الموارد الرقمية لدى معلمات رياض الأطفال

نوع المستند : بحوث علمية محکمة

المؤلف

أستاذ مساعد تکنولوجيا التعليم کلية التربية النوعية- جامعة المنوفية

المستخلص

ملخص البحث
يهدف البحث الحالي إلى الکشف عن أثر التفاعل بين نمط إدارة المناقشات الإلکترونية (التعاونية والتشارکية) ومستويات الخبرة (معلم – معلم أول – معلم أول أ) على تنمية الموارد الرقمية لدى معلمات رياض الأطفال، وقد استخدم الباحث المنهج القائم على التصميم، حيث أعد الباحث أربع معالجات تجريبية، وتمثلت أدوات البحث في اختبار تحصيلي، وبطاقة تقييم منتج، وتم تطبيق تجربة البحث على عينة من معلمات رياض الأطفال بلغ عددهم 98 معلمة تم تقسيمهم إلى ست مجموعات، وأثبتت النتائج وجود فروق دالة احصائيًا بين متوسطات درجات أفراد المجموعات التجريبية للبحث في اختبار التحصيل المعرفي للموارد الرقمية يرجع لتأثير التفاعل بين کل من نمط ادارة المناقشات الالکترونية (التشارکية – التعاونية) ومستويات الخبرة (معلم - معلم أول - معلم أول أ) في الموارد الرقمية لصالح (تشارکية معلم أول)، وکذلک وجود فروق دالة احصائيًا بين متوسطات درجات أفراد المجموعات التجريبية للبحث في بطاقة تقييم المنتج للموارد الرقمية يرجع لتأثير التفاعل بين کل من نمط ادارة المناقشات الالکترونية (التشارکية – التعاونية) ومستويات الخبرة (معلم - معلم أول - معلم أول أ) في الموارد الرقمية لصالح (تشارکية معلم أول).
Abstract
The current research aims at uncovering the effect of interaction between two types of electronic discussions management (Cooperative- Collaborative) and levels of experience (Teacher, First teacher, First teacher A) on the development of digital resources of kindergarten teachers. The researcher used design- based research methodology. The researcher prepared six experimental wizards. The tools of research were achievement test and Score card. The experiment was conducted on a sample of 98 kindergarten teachers grouped into four groups. The results proved that there is a level of significance between average grades of experimental groups members in the achievement test of digital resources which refers to the effect of interaction between types of electronic discussions management (Cooperative- Collaborative) and levels of experience (Teacher, First teacher, First teacher A) in digital resources that goes for (Collaborative- First teacher), Also, there is a level of significance between average grades of experimental groups members in the Score card of digital resources which refers to the effect of interaction between types of electronic discussions management (Cooperative- Collaborative) and levels of experience (Teacher, First teacher, First teacher A) in digital resources that goes for (Collaborative- First teacher).

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية