تصميم مقرر إلکتروني لتنمية معارف ومهارات الطالبات بمقرر أسس التطريز اليدوى بجامعة القصيم

نوع المستند : بحوث علمية محکمة

المؤلفون

1 مدرس الملابس والنسيج – قسم الإقتصاد المنزلى – کلية التربية النوعية - جامعة أسيوط -أستاذ مساعد – قسم تصميم الأزياء – کلية التصاميم - جامعة القصيم

2 أستاذ مساعد – قسم تصميم الأزياء - کلية التصاميم – جامعة القصيم

المستخلص

هدف البحث الى تصميم مقرر إلکترونى فى مجال التطريز اليدوى بإستخدام نظام إدارة التعلم  الإلکترونى بلاک بود (Black Board) على المستوى الأساسى بإستخدام معايير (Quality Malters ) ، قياس فاعلية الوحدة المقترحة فى تحصيل المعارف  وتنمية المهارات لطالبات الفرقة الأولى (المستوى الثانى) قسم تصميم الأزياء- کلية التصاميم – جامعة القصيم، وقياس آراء الطالبات نحو التعلم بإستخدام نظام إدارة التعلم البلاک بورد ، وإستخدم المنهج شبة التجريبى من خلال إعداد المقرر بنظام البلاک بورد وتطبيقة على طلاب المجموعة التجريبية لقياس الجانب المعرفى والمهارى.
وتوصلت أهم نتائج الدراسة إلى وجود فروق دالة إحصائيا بمستوى (0.01) بين متوسط درجات الطالبات فى المعارف والمهارات المتضمنة فى المقرر قبل وبعد التطبيق لصالح التطبيق البعدى ، وإشارات النتائج إلى وجود فروق دالة إحصائيا  بمستوى( 0.01 ) بين متوسط درجات الطالبات فى الإختبار التحصيلى للمعارف المتضمنة بالوحدة المقترحة قبل وبعد الدراسة لصالح التطبيق البعدى ، کما توجد فروق دالة إحصائيا  بمستوى( 0.01 ) بين متوسط درجات الطالبات فى الإختبار المهارى قبل وبعد الدراسة لصالح التطبيق البعدى ، إيجابية آراء الطالبات نحو التعلم باستخدام نظام (Black Board).
 
 
 
 
Designing an e-course to develop the knowledge and skills of female students in the curriculum of manual embroidery at Qassim University
Prepared by / Ragaa Mostafa Mohammed
 
Lecturer of Clothing and Textile , Home Economics Department, Faculty of Specific Education, AssuitUniversity
Assist Professor of FashionDesign-College of Designs –QassimUniversity
Dr/ Om Mohammed Gabir Elsayed
Assist Professor of FashionDesign-College of Designs –QassimUniversity
Summery
The aim of the research is to design an electronic course in the field of manual embroidery using the Black Board e-Learning Management system, measuring the effectiveness of the proposed unit in the collection of knowledge and skills development for first-class students (level 2) Fashion Design Department-College of Design-university Qassim, measuring students ' views towards learning using the Blackboard Learning Management system, used the quasi-experimental approach by setting up a blackboard course and applying it to students of the one-group experimental group to measure cognitive and skill.
The main findings of the study found statistically significant differences (0.01) between the average grades of female students in the knowledge and skills included in the pre-and post-application decision for the benefit of the dimensional application, and the results signals a statistically significant difference (0.01) between the average grades of female students in the test Achievement of the knowledge contained in the proposed unit before and after study for the benefit of the dimensional application, and also renew the differences of statistically significant level (0.01) between the average grades of female students in the skills test before and after the study for the benefit of the dimensional application, Positive views of students towards learning with the black board system.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية