تنمية المهارات القيادية للشباب الجامعي من خلال المشارکة في الانشطة الطلابية المعنية بالعمل التطوعي (دراسة تطبيقية علي الشباب المشارک في النشاط الطلابي مويک (MOIC

نوع المستند : بحوث علمية محکمة

المؤلف

استاذ إدارة المنزل المساعد- کلية التربية النوعية جامعة عين شمس.

المستخلص

الملخص:
يهدف البحث الي دراسة مدي تنمية المهارات القيادية للشباب من خلال المشارکة في الانشطة الطلابية المعنية بالعمل التطوعي، واتبعت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي، وتکونت عينة البحث من 148 طالب وطالبة من الشباب الجامعي من المشارکين في النشاط الطلابي المعني بالعمل التطوعي مويکMOIC. وطبق عليهم استمارة البيانات العامة والمشارکة في النشاط الطلابي المعني بالعمل التطوعيMOIC. واستبيان مشارکة الشباب الجامعي في النشاط الطلابي المعني بالعمل التطوع. ومقياس المهارات القيادية لدي الشباب الجامعي. واسفرت نتائج الدراسة عن وجود علاقة إرتباطية موجبة دالة إحصائياﹰ عند مستوى 0,01 بين الدرجة الکلية لاستبيان مشارکة الشباب الجامعي في النشاط الطلابي المعني بالعمل التطوعي ومجموع مقياس المهارات القيادية لدي الشباب ومحاوره عند مستوي 0.01، کما اسفرت النتائج عن وجود فروق دالة احصائياﹰ عند مستوي دلالة 0.01 في اجمالي استبيان المشارکة في النشاط الطلابي المعني بالعمل التطوعي وفي محور معوقات المشارکة عند مستوي 0.01 لصالح الذکور، وفي اجمالي استبيان المشارکة وفي محور دوافع المشارکة عند مستوي 0.01 لصالح الشباب من الحضر، کذلک اسفرت النتائج عن وجود فروق دالة احصائياﹰ عند مستوي دلالة 0.01 في اجمالي مقياس المهارات القيادية وفي محور مهارات اتخاذ القرارات وحل المشکلات ومحور مهارات الادارة لدي الشباب الجامعي عينة البحث وفقا للجنس لصالح الذکور، وعند مستوي 0.01 في محور مهارات اتخاذ القرارات وحل المشکلات وفقا لمنطقة السکن لصالح الحضر، ووجود فروق دالة احصائياﹰ عند مستوي دلالة 0.05 في محور مهارات اتخاذ القرارات وحل المشکلات وفقا لنوع الدراسة لصالح الدراسة العملية. واخيرا اسفرت النتائج عن أن الجنس ثم المصروف الشهري کانت اکثر المتغيرات المستقلة تأثيرا علي المتغير التابع المشارکة في النشاط الطلابي المعني بالعمل التطوعي، وان ان مدة المشارکة کانت اکثر المتغيرات المستقلة للشباب عينة البحث تفسيرا لنسبة التباين في المتغير التابع(المهارات القيادية)، يليه شغل المناصب القيادية يليه العمر.
 
Abstrect:
The study aims to study the development of youth leadership skills through participation in student activities concerned with volunteering. The study followed the analytical descriptive method. The study sample consisted of 148 students from the university youth who participated in the student activity MOIC. They applied the Public Data Form and participated in the student activity on volunteerism (MOIC). And a questionnaire on the participation of university youth in the student activity concerned with volunteering. And the scale of leadership skills among university youth. The results of the study showed that there is a statistically significant positive correlation between the total score of the questionnaire of the participation of university youth in the student activity Concerned with volunteering and the total of the leadership skills scale among the youth and its axis at 0.01 level. The results also showed statistically significant differences at the level of significance 0.01 in the total questionnaire of participation in the student activity Concerned with volunteer work and in the axe of the obstacles of participation at the level of 0.01 in favor of males, in the total participation questionnaire and in the axe of motives for participation at the level of 0.01 for the benefit of urban youth, and the results resulted in significant differences At the level of significance of 0.01 in the total of leadership skills and in the axis of decision-making skills and problem solving and the management skills of the university youth according to gender for males, and at the level of 0.01 in the axis of decision-making and problem solving skills according to the region for the urban, and the existence of statistically significant differences At the level of significance 0.05 in the axis of decision-making skills and problem-solving according to the type of study in favor of practical study. Fnally, the results revealed that sex and monthly expenditure were the most independent variables affecting the dependent variable. The participation period was the most independent variable for the youth. The research sample was an explanation of the percentage of variation in the dependent variable. Leading followed by age.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية