فاعلية برنامج مقترح قائم علي الحوسبة السحابية لتنمية مهارات تطبيق النماذج لدى طلاب تکنولوجيا التعليم بکلية التربية النوعية Effectiveness of proposed program based on cloud computing to develop the forms application skills for educational technology students at the Faculty of Specific Education

نوع المستند : بحوث علمية محکمة

المؤلف

مدرس تکنولوجيا التعليم کلية التربية النوعية جامعة جنوب الوادي

المستخلص

ملخص
هدفت الدراسة إلى التعرف على فاعلية برنامج مقترح قائم علي الحوسبة السحابية لتنمية مهارات تطبيق النماذج لدى طلاب تکنولوجيا التعليم بکلية التربية النوعية، وتکونت مجموعة الدراسة من (40) طالب من طلاب قسم تکنولوجيا التعليم بکلية التربية النوعية، وتم تقسيمهم إلى مجموعتين مجموعة تجريبية (20) طالب ومجموعة ضابطة (20) طالب، واتبعت الدراسة المنهج شبه التجريبي، وتکونت أدوات الدراسة من قائمة مهارات للنماذج forms، واختبار تحصيلي لقياس الجانب المعرفي لمهارات النماذج forms، وبطاقة ملاحظة أداء، وقد أظهرت النتائج وجود فرق دال إحصائيا بين درجات المجموعة التجريبية والضابطة لصالح درجات المجموعة التجريبية في کلا من الاختبار التحصيلي وبطاقة ملاحظة الأداء، وهذا يدل على فاعلية البرنامج المقترح القائم علي الحوسبة السحابية في تنمية مهارات تطبيق النماذج لدى طلاب تکنولوجيا التعليم بکلية التربية النوعية.
Abstract
The study aimed to identify Effectiveness of A proposed program based on cloud computing to develop the forms application skills for educational technology students at the Faculty of Specific Education, The study group consisted of (40) educational technology students, they were divided into two groups, (20 experimental, 20 control), the study followed the semi-empirical approach, the study tools consisted of A list of forms application skills, an achievement test to measure forms application skills, a performance note card, The results showed that there is a statistically significant difference between the experimental group and the control group in both the achievement test and the performance note card for the experimental group, This demonstrates the effectiveness of the proposed program based on cloud computing to develop the forms application skills for educational technology students at the Faculty of Specific Education

الكلمات الرئيسية