اللعب الموجة لتنمية الجانب الابتکارى للأطفال من خلال التشکيل الفنى المجسم The directed playing to develop the children’s creative side through the forming sculpture

نوع المستند : بحوث علمية محکمة

المؤلف

أستاذ مساعد النحت بکلية التربية النوعية جامعة المنوفية

المستخلص

الملخص
هدفت الدراسة إلى بناء برنامج مکون من مواقف تعليمية وأنشطة متعددة مبنى على ممارسة التشکيل الفنى المجسم  فى صورة اللعب الحر والذى يمکن من خلاله تعزيز ثقة الطفل بنفسه والتأکيد على روح المبادرة والاستکشاف والإنطلاق فى التعبير وفقاً للأسس المنهجية الحديثة لتعليم الأطفال، وتکمن أهمية الدراسة فى تحديد اهمية  بناء برنامج ترفيهى تعليمى من خلال أنشطة فنية موجهة وحرة تحقق أهداف معرفية ومهارية ووجدانية مما يتيح إکتشاف وتنمية القدرات الإبداعية لعينة الدراسة، وکذا تشخيص الأسباب التي تحول دون تحقيق تنمية القدرة الإبداعية.
ونستخلص من النتائج التي يمکن أن تفيد القائمين على مؤسسات رياض الأطفال بأساليب تفعيل برنامج اللعب في تنمية مهارات التفکير الإبداعي والابتکاري ومساعدة المعلمات والوالدين ولو بقدر بسيط من الخبرات المعرفية لفهم أطفالهم وإستيعاب مؤثرات سلوکياتهم وتصرفاتهم وبالتالي طريقة التفاعل والتعامل معهم وأيضاً إرشاد المعلم والأم في اختيار الألعاب التي تعمل على تنشيط القدرات العقلية وتحسين المواهب الإبداعية لدى الأطفال .
وبينت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات أطفال المجموعة الضابطة ومتوسط درجات أطفال المجموعة التجريبية في التطبيق البعدي للبرنامج (بعد تطبيق برنامج الانشطة الفنية ) لصالح المجموعة التجريبية ، وهو ما يؤکد فعالية البرنامج المقترح فى التنمية والکشف عن القدرات الإبتکارية  .
 
 
 
 
Abstract
The study aimed to build a program consisting of educational situations and various activities based on the practice of the stereotypical artistic form in the form of free play, through which the child's self-confidence can be enhanced and the initiative, exploration and expression in the expression of the modern methodology of children's education is emphasized. Building educational entertainment program through free and targeted technical activities that achieve knowledge, skills and emotional goals. This will enable the discovery and development of the creative abilities of the study sample, as well as the diagnosis of the reasons that prevent the development of creative capacity.
And draw conclusions from the results that can benefit the institutions of kindergartens methods of activating the game program in the development of creative and innovative thinking skills and help teachers and parents, even with a little knowledge to understand their children and understanding the effects of their behavior and behavior and thus the way of interaction and dealing with them and also guide the teacher and mother in the selection of games that It stimulates mental abilities and improves children's creative talents.
  The results showed statistically significant differences between the average scores of the control group and the average of the children of the experimental group in the post application of the program (after applying the program of technical activities) for the experimental group, which confirms the effectiveness of the proposed program in development and the detection of innovative capabilities.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية