فعالية استخدام التعلم المُدمج في تقديم مقرر" تقنية المعلومات" لطلبة البرنامج التأسيسي واتجاهاتهم نحوه

نوع المستند : بحوث علمية محکمة

المؤلف

أستاذ مشارک بقسم تکنولوجيا التعليم والتعلم کلية التربية – جامعة السلطان قابوس

المستخلص

الملخص
     هدف البحث الحالي التعرف على أثر استخدام استراتيجية التعلم المُدمج في تقديم مقرر" تقنية المعلومات" لطلبة البرنامج التأسيسي بجامعة السلطان قابوس واتجاهاتهم نحوه. ومن أجل تحقيق هذا الهدف تم تصميم برنامج للمقرر وفق خطوات النموذج العام للتصميم التعليمي ADDIE، وبعد الانتهاء من إجراءات التقويم البنائي للبرنامج تم تحميله على موقع الجامعة، وتجريبه على عينة استطلاعية، ومن ثم تم إجراء التعديلات وإخراج البرنامج في صورته النهائية، وأصبح جاهزا للتطبيق الميداني. کما أعد الباحث اختباراً تحصيلياً بهدف التعرف على تحصيل الطلبة للموضوعات الدراسية المتضمنة في ذلک المقرر، بالإضافة إلى مقياسا للاتجاهات استهدف التعرف على اتجاهات الطلبة نحو استخدام التعلم المُدمج. وقد تکونت عينة الدراسة من عدد (126) طالبا وطالبة من کليات الجامعة المختلفة والملتحقين بالبرنامج التأسيسي خلال الفصل الدراسي الأول من العام الجامعي 2018/2019.
   وقد کشفت نتائج الدراسة عن وجود فروق بين المجموعتين التجريبية والضابطة في کلا من القياس البعدي للتحصيل والاتجاه، ولصالح المجموعة التجريبية، وهذا يعني فاعلية استخدام بيئة التعليم المُصممة باستخدام التعلم المُدمج في تنمية التحصيل المعرفي، وتکوين اتجاهات إيجابية نحو التعلم المُدمج لدى الطلبة.
 
The current research aimed to identify the impact of utilizing Blended Learning approach on students’ acquisition of "Information Technology" course within the Foundation Program to Sultan Qaboos University (SQU) students. It also aimed at identifying students’ attitudes towards the Blended Learning approach. The course was designed according to the stages of the generic modelfor educational design: ADDIE. After completing the formative evaluation procedures, the deigned course was uploaded to the university's website and tested as an exploratory sample. Necessary, modifications were made and the course was released in its final form and became ready for implementation. The researcher also prepared an achievement test in order to measure students' achievements in the course modules. Additionally, the researcher prepared an attitude scale form for identifying students' attitudes towards using blended learning. The study sample consisted of 126 Foundation Program male and female students from various SQU colleges in the first semester of the academic year 2018/2019.
The results indicated that there were differences between the experimental and control groups in both the post-measurement of achievement and attitudes in favor of the experimental group. This indicates the affirmative effectiveness of using the blended learning approach in developing cognitive acquisition, and forming positive attitudes towards blended learning among university students.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية