أنماط التفاعل بمنصات التعلم القائمة على نظم الحوسبة السحابية وأثرها على تنمية مهارات البرمجة لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية

نوع المستند : بحوث علمية محکمة

المؤلف

باحث بکلية التربية النوعية أشمون - جامعة المنوفية

المستخلص

المستخلص
يهدف البحث إلى الکشف عن أثر أنماط التفاعل بمنصات التعلم القائمة على نظم الحوسبة السحابية وأثرها على تنمية مهارات البرمجة لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية ، وقد استخدمت الباحثة المنهج القائم على التصميم، حيث أعدت الباحثة ثلاث معالجات تجريبية، وتمثلت أدوات البحث في اختبارا تحصيلي وبطاقة ملاحظة لأداء المهاري، وتم تطبيق تجربة البحث على عينة من طلاب الصف الثالث الإعدادي تم تقسيمهم إلى ثلاث مجموعات، وأثبتت النتائج إلى وجود فرق دال إحصائيا عند مستوى (0.01) بين متوسطى درجات التلاميذ الذين درسوا بنمط (مجموعات النقاش)، والطلاب الذين درسوا بنمط (مؤتمرات الفيديو) فى القياس البعدى على اختبار التحصيل المعرفى يرجع إلى الأثر الأساسي لنمط الواجهة المستخدم، وقد جاءت النتائج لصالح الطلاب الذين درسوا باستخدام مجموعات النقاش، کذلک عدم وجود فرق دال إحصائيا عند مستوى (0.01) بين متوسطى درجات التلاميذ الذين درسوا بنمط (مجموعات النقاش)، والطلاب الذين درسوا بنمط (مؤتمرات الفيديو) فى القياس البعدى على بطاقة ملاحظة الأداء العملى.
Abstract
The current research aims at uncovering the effect of interaction patterns with learning platforms based on cloud computing systems and their impact on developing programming skills for prep students. The researcher used design- based approach. He prepared three experimental wizards. The tools were embodied in achievement test and a note card for skill performance. The researcher applied the experiment on sample f third preparatory grade students. They were grouped into three groups. Results showed that there is a statistically significant difference at the level (0.01) between the average degrees of pupils who studied with a pattern (discussion groups), and students who studied with a pattern (Video conference) in the dimensional measurement on the cognitive achievement test is due to the basic effect of the interface style used, and the results came in favor of students who studied using discussion groups, as well as the absence of a statistically significant difference at the level (0.01) between the average scores of students who studied with the pattern (discussion groups) , And students who studied (video conferencing) in the dimensional measurement on a practical performance observation card.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية