التراث الشعبي کمصدر لإثراء المشغولة المعدنية المنفذة بالمينا الحرارية

نوع المستند : بحوث علمية محکمة

المؤلف

أستاذ مساعد أشغال المعادن-قسم التربية الفنية کلية التربية النوعية

المستخلص

الملخص
تنبع أهمية البحث في القاء المسؤولية علي معلم التربية الفنية لنقل التراث الثقافي، والتدريب على الاستلهام منه للعمل مشغولة معدنية، بصورة تلائم ومقتضيات العصر وتعلم المهارات الخاصة بالحرف اليدوية المعدنية، وإکساب الطالب الأفکار والمعلومات والقيم الوطنية التي تنمي سماته الشخصية، وتجعله أکثر قدرة على تحقيق ذاته، وأکثر إسهاما في تحقيق أهداف مجتمعه. ولابد للمعلم التربية الفنية أن يحقق التوازن بين مخرجات التعليم ومتطلبات التنمية من القوي البشرية العاملة وأيضا متطلبات العمل في المجتمع. ومن خلال تدريسي لمادة أشغال المعادن لاحظت أن اغلب الطلاب يعتمد في تصميماته للمشغولة المعدنية علي العشوائية واحيان تداخل الفنون مع بعضها وذلک لعدم معرفته الجيدة بالزخارف أو الرموز المميزة لکل فن من الفنون، ومن خلال ذلک حرصت الباحثة علي تناول کيفه الاستلهام من التراث وبخاصة التراث الشعبي کمدخل تعليمي لحل مشکلات التصميم ولزيادة مدرکات الطالب والإقلال من اعتماده علي العشوائية في تصميم المشغولة المعدنية وأيضا تفهم عمليات التصميم وإبراز مدي التعدد والتنوع في المشغولة المعدنية المستوحاة من  التراث الشعبي لتوسيع منابع التذوق وتنمية القدرة الإبداعية لدي الطلاب.
 حيث استطاع الطالب أن يوظف الزخارف والرموز الشعبية والنقوش الخطية والتصوير التشخيصي، ويحقق الربط بين القيم الجمالية والجوانب التقنية في عمل معلقة سيارة مستوحاة زخارفها من الفن الشعبي والتي تم تنفيذها بالمينا الحرارية وهي الميناء التصويرية وإکساب الطالب الأفکار والمعلومات والقيم الوطنية التي تنمي سماته الشخصية، وتجعله أکثر قدرة على تحقيق ذاته، وأکثر إسهاما في تحقيق أهداف مجتمعه.
 
 
 
 
 
Folklore as a source to enrich the metalwork executed by               thermal enamel
Summary
The importance of the present research is putting the responsibility on the teacher of art education for the transfer of cultural heritage, and training to draw inspiration from it to work in metal work, in a manner appropriate to the requirements of the age and to learn the skills of metal handicrafts, and to provide students with ideas, information and national values ​​that develop their personal traits and make them more capable of achieving itself, and contribute more to the achievement of the goals of its society.
The teacher of art education must balance the outputs of education and development requirements of the workforce and working requirements of the community. Through the teaching of metal works, I noticed that most of the students depend on their designs for metalworking on the random and sometimes overlapping arts with each other because of his lack of good knowledge of the decorations or symbols of each art, In this way, the researcher focused on how to draw inspiration from heritage, especially folklore, as an educational portal to solve design problems, to increase students' perceptions and to reduce its dependence on randomness in the design of metal works. It also understands the design processes and highlights the diversity and diversity in the metal works inspired by folklore to expand the sources of taste and development, creative ability of students.
Where the student was able to employ decorations, folk symbols, inscriptions and diagnostic imaging and achieve a link between the aesthetic values and technical aspects in the work of hanging car inspired by folk art decorations, which was implemented thermal enamel is the port of imaging and give students ideas, information and national values that develop their personal characteristics, and make it more capable To achieve the same, and more contribution to the achievement of the objectives of his society.
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية