القيم التشکيلية للزخارف الإسلامية کمصدر لإيجاد أبعاد جمالية للبلاطة النحتية : دراسة تجريبية لطلاب التربية النوعية The plastic values of the Islamic motifs as a source to finding aesthetic dimensions for sculptural Tile: An experimental study on the specific education students

نوع المستند : بحوث علمية محکمة

المؤلفون

1 مدرس مساعد النحت والخزف بکلية التربية النوعية – جامعة المنوفية

2 استاذ النحت المساعد –قسم التربية الفنية – کلية التربية النوعية -جامعة المنوفية

3 أستاذ الخزف ورئيس قسم التربية الفنية سابقا - کلية التربية النوعية – جامعة المنوفية

4 استاذ النسيج المتفرغ – رئيس قسم التربية الفنية الاسبق کلية التربية النوعية – جامعة المنوفية

المستخلص

ملخص البحث
  هدفت هذه الدراسة إلي استخلاص القيم التشکيلية للزخارف الإسلامية بغية التوصل إلى مداخل بنائية جديدة للبلاطة النحتية مبنية علي دراسة القيم التشکيلية للزخارف الإسلامية وإمکانية الاستفادة من نتائج الدراسة فى ابتکار بلاطات نحتية ثنائية الأبعاد لدى الطلبة والطالبات بالفرقة الثانية بقسم التربية الفنية بکلية التربية النوعية جامعة المنوفية مما يسهم في إثراء تدريس النحت بإيجاد أبعاد جمالية من خلال دراسة الزخارف الإسلامى.
وقد افترضت الدراسة أنه يمکن إثراء القيم التشکيلية النحتية للبلاطة النحتية لعينة من الطلبة والطالبات بالفرقة الثانية بقسم التربية الفنية بکلية التربية النوعية جامعة من خلال دراسة وتحليل الزخارف الإسلامية النباتية من حيث أربعة أبعاد( النسبة والتناسب ، الوحدة ، الاتزان، مستويات الشکل).
 واتبعت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي بدراسة   تتبع الدراسة المنهج الوصفي التحليلي من خلال دراسة وتحليل القيم التشکيلية للزخارف النباتية في الفن الإسلامي واستخلاص مداخل تشکيلية جديدة للبلاطة النحتية بما يثري القيم التشکيلية النحتية لدي عينة الدراسة ، والمنهج التجريبي في تطبيق نتائج التحليلات في ابتکار الطلبة والطالبات بلاطات نحتية تتسم بالجدية والأصالة.
وترجع أهمية الدراسة إلي أنها إضافة رصيد جديد لمنهجية المخزون الفکري المستمد من دراسة التراث الفني الإسلامى وما خلفته الحضارة الإسلامية من قيم فنية .کما أنه يمکن الاستفادة من نتائج التحليلات النظرية في إثراء القدرة التعبيرية و التشکيلية  لدي الطلبة والطالبات من خلال إجراء التجربة الميدانية. وکانت نتائج الدراسة أنه يمکن إثراء القيم التشکيلية النحتية للبلاطة النحتية لعينة من الطلبة والطالبات بالفرقة الثانية بقسم التربية الفنية بکلية التربية النوعية جامعة من خلال دراسة وتحليل الزخارف الإسلامية النباتية من حيث أربعة أبعاد( النسبة والتناسب ، الوحدة ، الاتزان، مستويات الشکل).
Abstract
  This study aimed at drawing up the fine values of Islamic motifs in order to arrive at new structural approaches to the sculptural plaques based on the study of the plastic values of Islamic motifs and the possibility of benefiting from the results of the study in the creation of two dimensional sculptural tiles in the students of the second division in the Department of Art Education, In enriching the teaching of sculpture by creating aesthetic dimensions through the study of Islamic decoration.                                                              
  The study hypothesized that the sculptural values of the sculptural plaques can be enriched to a sample of students and students in the second division through studying and analyzing the Islamic decorations in terms of four dimensions (proportion, unity, balance, shape levels).               The study followed the analytical descriptive method by studying the descriptive approach by studying and analyzing the numerical values of the plant decorations in Islamic art and extracting new sculptural entrances to the sculptural plaques to enrich the sculptural values in the sample of the study and the experimental approach in applying the results of the analysis of the students' With seriousness and originality.                                                                               
   The importance of the study is that it adds a new balance to the methodology of intellectual stock derived from the study of the Islamic artistic heritage and the Islamic culture. The results of theoretical analysis can also be used to enrich the expressive and plastic ability of students through conducting field experiments. The results of the study showed that the sculptural values ​​of the sculptural plaques can be enriched for a sample of students and students in the second division of the Department of Art Education at the Faculty of Specific Education University through studying and analyzing the Islamic decorations in terms of four dimensions (proportion, unity, equilibrium, shape levels).

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية