تحليل مضمون الأغاني الشعبية التراثية للأطفال في المملکة العربية السعودية

نوع المستند : بحوث علمية محکمة

المؤلفون

أستاذ مساعد بقسم دراسات طفولة کلية الاقتصاد المنزلي جامعة الملک عبد العزيز

المستخلص

ملخص الدراسة:
هدفت الدراسة الى التعرف على أنواع وأهداف وخصائص الأغاني الشعبية التراثية  للأطفال في المملکة العربية السعودية ولتحقيق أهداف الدراسة استخدمت الباحثة المنهج الوصفي باستخدام أسلوب تحليل المضمون للأغاني الشعبية للأطفال في المجتمع السعودي. وتکوّنت عينة الدراسة من عدد(25) أغنية شعبية للأطفال بالمملکة العربية السعودية وقسمت الاستمارة إلى محورين : الأول تحليل المضمون من حيث أهداف الأغنية الشعبية المعرفية ، الغوية الانفعالية، الاجتماعية، والمحور والثاني تحليل المضمون لخصائص الأغنية الشعبية  التراثية للعنوان ، الألفاظ ،  المعاني ،  اللغة ، اللحن وتوصلت نتائج  الدراسة إلى أن هناک  نوعين من الأغاني  النوع الأول: أغاني تغني للأطفال في مرحلة المهد وقد ترددها الأمهات أو الجدات والنوع الثاني : أغاني يغنيها الأطفال بأنفسهم سواء بمفردهم أو في وسط جماعة في مرحلة الطفولة المبکرة والوسطي والمتأخرة  ، کما اسفرت نتائج الدراسة على حصول الأهداف اللغوية  للاغاني الشعبية التراثية على نسبة (81%)، والأهداف المعرفية على نسبة(77%)،والأهداف الاجتماعية على نسبة (76%)، والاهداف الأنفعالية على نسبة( 61%) ومن أهم التوصيات التي أوصت بها الدراسة استخدام  الأغنية الشعبية في تنمية المفاهيم أو القيم لدي الاطفال .   
Abstract
     The study aimed at identifying the types, objectives and characteristics of traditional folk songs for children in Saudi Arabia. To achieve the objectives of the study, the researcher used the descriptive approach using the method of analyzing the content of folk songs for children in the Saudi society. The study sample consisted of (25) folk songs for children in the Kingdom of Saudi Arabia and divided the form into two parts. The first part is content analysis in terms of the goals of the folk song, cognitive, emotional, social, and pivotal; the second part is content analysis of the characteristics of the popular folk song of the title, words, meanings, language, and melody. The results of the study found that there are two types of songs, the first type: songs to sing for children in the cradle stage and echoed by mothers or grandmothers and the second type: songs enriched by children themselves, either alone or in the middle of a group of  in early, middle, and late childhood. The results of the study also found that the linguistic objectives of traditional folk songs achieved (81% ),cognitive goals (77%), social goals(76%), emotional goals (61%). One of the most important recommendations recommended by the study is to use folk songs in the development of concepts or values in children.                                                                                   

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية