جماليات العرض المسرحي عند أدولف آبيا وإدوارد جوردن کريج

نوع المستند : بحوث علمية محکمة

المؤلفون

1 اخصائية تربية مسرحية- إدارة منوف التعليمية– محافظة المنوفية

2 مدرس الإعلام والمسرح التربوي- بقسم الإعلام التربوي - کلية التربية النوعية- جامعة المنوفية

3 أستاذ الديکور والفنون التعبيرية بکلية الفنون الجميلة والرئيس الأسبق لقسم المسرح کلية الآداب - جامعة حلوان

المستخلص

ملخص البحث:
استهدف هذا البحث التعرف على جماليات العرض المسرحي عند أدولف آبيا وإدوارد جوردن کريج، وإعدادهما للمسرح بما يشمله من (ديکور، إضاءة، ممثل، موسيقى) وتکامل هذه العناصر وتوظيفها في المسرح وکذلک إبراز دور ومکانة المخرج، ويعد هذا البحث من البحوث الوصفية، حيث قام البحث على المنهج التاريخي للتعرف على تاريخ تطور المسرح وحياة آبيا وکريج وأهم الملهمين في حياتهم، والمنهج المقارن للکشف عن نقاط الاتفاق والاختلاف بين منهج ونظريات آبيا وکريج، وتم استعراض جماليات العرض المسرحي لکل منهما وتأکيدها من خلال صور لتصميماتهما وتحليلها والتي تم الحصول عليها من خلال العديد من المراجع الأجنبية، وتوصلت نتائج البحث إلى أن جهود آبيا وکريج مهدت لتأسيس نظرية "المسرح المسرحي Theatrical Theatre وهي النظرية التي يقوم عليها مسرح اليوم، رؤية کريج للعديد من الصور لتصميمات آبيا قبل أن يقابله في زيوريخ، وتأثره بنظرياته قبل الإعلان عن نظرياته الخاصة في المسرح. ولکن دينيس بابليه  Denis Bablet يرى أن کتابات آبيا النظرية قد نشرت قبل کتابات کريج لکن لم يکن أي منهما على علم بأعمال الآخر، کثيرًا من أفکار آبيا قد طمست بسبب ترجمتها الألمانية الغير ملائمة، وساعد ذلک کريج لينصب من نفسه نبياً            على المسرح .
 
 
 
 
Abstract:
This study aimed at identifying the lest aspects of the theatrical performance of Adolphe Appia and Edward Gordon Craig and their preparing of the theatre including (decoration, lightening, actor and music) and the integration of these elements and employing them in the theatre and also showing the role and the position of the director. This study belongs to the analytic studies and its fram, the researcher used the historical method to know the history of the theatrical development and the life of Adolphe Appia and Edward Gordon Craig, the most important inspirators in their lives and the comparative mrthod to show the points of agreement and disagreement brtween the method and theories Appia and Craig. The finest points of the theatrical performance for both of them and conferming them through photos of their designs and analyzing them which had been obtained through several foreign referances.The study results found that The efforts of Appia and Craig has paved the way to setup the theory of "theatrical theatre" and it is the theory on which the theatre of today, Craig's looking at a lot of Appia's designs before meeting him in Zurich refeers to seeing Appia's paintings and his influence with his theories before announcing his private theories in the theatre. But Denis Bablet sees that Appia's theatrical writings had been published before Craig's writings but no one of them had known the works of the other, Alot of Appia's ideas disappeared due to the unsuitable German translation, and this helped Craig set himself  up as a prophet on the theatre.
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية