التوظيف الدرامي للأغنية فى مسرح طفل ما قبل المدرسة

نوع المستند : بحوث علمية محکمة

المؤلف

أستاذ مساعد التمثيل والإخراج قسم العلوم الأساسية - کلية التربية للطفولة المبکرة جامعة دمنهور

المستخلص

ملخص البحث :
تمثلت إشکالية هذا البحث في الوقوف على التوظيف الدرامي للأغنية في مسرح الطفل خلال مسرحية (الفيل النونو الغلباوي)، للکشف عن الدور الرئيس الذي تلعبه الأغنية في رسالة النص ومن ثم العرض الموجه لطفل ما قبل المدرسة، توظيفاً يتناسب وسمات تلک المرحلة، ويسهم في ارتقاء الطفل معرفياً خلال التحليل الدلالي للأغاني وتشابکها مع النص عن طريق توظيفها درامياً، وکيفية التناول الإخراجي لها.
واستخدم البحث المنهج التطبيقي لملاءمته لموضوع الدراسة.
وقد ناقش البحث الموضوعات الآتية:
*      مسرحية (الفيل النونو الغلباوي) والرسالة المنوطة بها.
*      التوظيف الدلالي للأغنية وتشابکها مع النص.
*      الفيل النونو الغلباوي وفن الأوبريت.
*      التناول الإخراجي لأغاني الأوبريت.
وخلال معطيات بحث الموضوعات التي ناقشها البحث خلال التحليل انتهى إلى:
*      تلعب الأغنية دوراً بارزاً في توصيل الرسالة المعرفية لطفل ما قبل المدرسة إذا کانت جزءًا من الحدث الدرامي وموظفة توظيفاً تقنياً دون إضافة أو إقحام.
*      تعد مرحلة طفل ما قبل المدرسة مرحلة شغفاً معرفياً مبنياً على نهم وشوق، لجمع الطفل للمفردات اللغوية، لما تحققه من اتزان يخلصه من حالة الاضطراب التي قد تنتابه إذا ما تعرض لموقف قد يجهل تفاصيله، وقد غذى النص حالة الشغف والنهم اللغوي خلال الأغاني التي أثرت قاموس الطفل اللغوي بکم من المفردات المدرجة ضمن سياق مسجوع منغم يردده الطفل مع التفاعل الحرکي والانفعالي، ومن ثم يحتفظ به مع العمل على فض إشکالياته ورسائله المعرفية.
*      إن عملية التجسيد الإبداعي للرسالة التربوية خلال صياغة الأغنية في مسرح الطفل تتطلب إدراکاً ووعياً من کتاب مسرح الطفل بطبيعة المرحلة ،والکيفية التقنية للتوجه للطفل خلال مسرحه، فضلاً عما تتضمنه هذه العملية من صعوبة إبداعية في اختيار الصياغة الدرامية الملائمة خلال مؤلف متمکن من أدواته حيث التأليف الدرامي وکذلک التأليف               الشعري الغنائي.­­­
*      کما أن مهمة المخرج هنا لا تقل أهمية خلال دورها في التجسيد الإبداع المرئي والمسموع، فيجب أن يکون مؤهلاً لتوظيف الأصوات الغنائية وکذلک على دراية بفنون الموسيقى والاستعراض ،بما يتوافق والرسالة التي يتضمنها النص، والتوظيف التقني الملائم لتوصيل تلک الرسالة بما يستقيم والمرحلة العمرية المستهدفة، ليصبح التمثيل والغناء بنية        درامية واحدة.
*      أدرک جاهين أهمية المزج بين التعبير التمثيلي والتعبير الغنائي في نصه، فخلق علاقة حميمة بين الحوار الدرامي والمنغم ناسجاً نصاً متماسکاً، لا يستقيم بحذف الأغاني التي کان عددها خمس، کل منها يحمل مضموناً متمماً للأحدث ولا يستقيم الحدث بدونه.
*      وانطلاقا من وعيه بسيکولوجية المرحلة التي توجه إليها نصه، فقد جاء التخلص الفني من التعبير الدرامي إلى التعبير الغنائي انسيابيا تلقائيا.
*      وخلال التحليل الدلالي للأغاني في تشابکها مع النص، اتضح الأسلوب الفکري المرحلي الذي انتقل خلاله الفيل خلال رحلته المعرفية في زمن النص مطبقاً استراتيجية التعلم من خلال الخطأ، وقد أکدت کلمات الأغاني على تحقق الارتقاء المعرفي بأسلوب مباشر، خلال توظيف الغناء الدرامي على لسان الفيل في الأغنية تکثيفاً للرسالة المعرفية الارتقائية التي تناولها النص.
*      أکدت الدراسة خلال رحلتها أن خصائص الأوبريت تتوفر جميعها في هذا النص، فقد ارتضى جاهين شکل الأوبريت لصياغة نصه على شاکلته، إدراکاً منه أنه هو الأنسب بوصفه فصيلاً فنياً لطبيعة طفل المرحلة، لما يتسم به من قوة التضافر بين التعبير الدرامي والتعبير الغنائي.
*      وجاءت الرؤية الإخراجية متممة للرؤية الإبداعية للنص، حيث أدرک المخرج الأهمية التي تحتويها أغاني النص، فلم يحذف أياً منها في حين جاء الحذف والتکثيف في الحوار الدرامي الکلامي، فقدم عرضاً مسرحياً يستقيم وسمات طفل المرحلة، حيث لم يتعد العشرين دقيقة وهو وقت مناسب لطفل المرحلة المستهدفة.
*      واستخدام تقنية خيال الظل لملاءمتها وموضوع النص وقدرتها التجسيدية لفن الأوبريت، فضلاً عن ملاءمتها لطفل ما قبل المدرسة.
Dramatic recruitment of the song in the pre-school child theater
The problem of this research was to identify the dramatic employment of the song in the theater of the child during the play (Elephant Nono Alglabawi), to reveal the role played by the song in the text message and then the presentation directed to the child before the school, employment appropriate to the features of that stage, and contribute to the advancement of the child Through the semantic analysis of songs and their interrelationship with the text by employing them dramatically, and how to address them.
The research used the applied approach to its relevance to the subject of the study.
The research discussed the following topics:
*  The play (Elephant Nono Alglbawi) and the message entrusted to it.
*  Semantic employment of the song and its intermingling with the text.
*  Elephant and non-Ghalbawi and art of the operetta.
*  The output of the songs of the opera.
During the research data, the topics discussed during the analysis ended with:
 * The song plays a prominent role in communicating the cognitive message to the preschooler if it is part of the drama event and is technically employed without addition or involvement.
 * The pre-school stage of the child is a stage of passion and knowledge based on the desire and longing, to collect the child vocabulary, to achieve the balance of the saved from the state of turbulence that may occur if exposed to a position may be ignorant details, and fed the text the state of passion and linguistic delirium during the songs that affected The child's vocabulary dictionary is composed of a vocabulary that is included in the context of a toned chorus chanted by the child with the dynamic and emotional interaction, and then retained with the work to solve its problems and cognitive messages.
 * The process of creative embodiment of the educational message during the formulation of the song in the theater of the child requires awareness and awareness of the child theater book the nature of the stage, and how the technical direction of the child during his theater, as well as the process involved in this creative difficulty in choosing the appropriate dramatic wording through author authoritative tools where the author Drama as well as poetic composition
The role of the director here is not less important in the role of the embodiment of visual and audiovisual creativity, it must be qualified to employ the singing voices as well as familiar with the art of music and review, in accordance with the message contained in the text, and appropriate technical recruitment to deliver that message in a straight and target age range, Acting and singing one dramatic structure.
 * He realized the importance of mixing the expression and the lyrical expression in his text. He created an intimate relationship between the dialogue of drama and the melody of a coherent text, not correct by deleting the songs that numbered five, each of which carries a complementary content for the latter.
Based on his awareness of the psychology of the stage to which his text is directed, the artistic elimination of the dramatic expression into the lyrical expression was automatic.
 * During the semantic analysis of the songs in tangle with the text, it became clear the method of intellectual progress through which the elephant during his journey of knowledge at the time of the text applied a strategy of learning through error, and confirmed the words of songs to achieve the development of knowledge in a direct way, while employing drama singing on the tongue of the elephant The song is an intensification of the transcendental cognitive message addressed in the text.
The study confirmed that the characteristics of the operetta are all available in this text. Jahine accepted the form of the operetta in order to formulate its text in the same way, recognizing that it is best suited as a technical part of the nature of the child of the stage because of the strong synergy between the dramatic expression and the lyrical expression.
The director's vision came to complement the creative vision of the text, where the director realized the importance of the text songs, did not delete any of them while the deletion and intensification in the dialogue drama speech, provided a theater play upright and the features of the child stage, where not more than twenty minutes is a suitable time for the child stage Target.
The use of silhouette technology for its appropriateness, the subject matter of the text and its operatic ability for operetta art, as well as its appropriateness to pre-school children

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية