فعالية استخدام الدراما الابداعية في تدريس وحدة الثقافة الملبسية لطالبات الصف الأول الثانوي وأثر ذلک على تنمية الوعي الملبسي لديهن

نوع المستند : بحوث علمية محکمة

المؤلفون

1 مدرس بقسم تصميم الازياء کلية الاقتصاد المنزلي جامعة المنصورة

2 أستاذ الدراما والنقد المساعد قسم الاعلام التربوي-کلية التربية النوعية

المستخلص

ملخص البحث
 هدف البحث إلى التعرف على مدى فعالية استخدام الدراما الابداعية في تدريس وحدة الثقافة الملبسية لطالبات الصف الأول الثانوي، واکسابهم عدد من مفاهيم الثقافة الملبسية، وکذلک دراسة تأثير استخدام الدراما الابداعية على اتجاهات الطالبات نحو دراسة وحدة الثقافة الملبسية في مقرر التربية الأسرية.
وقد استخدم البحث الحالي المنهج شبه التجريبي والمنهج الوصفي التحليلي، کما تم استخدام الأساليب الإحصائية للمقارنة بين النتائج وتحليلها، وقد تم تطبيق البحث على عينة من طالبات الصف الأول الثانوي بمدرسة الثانوية الرابعة بأبها بالمملکة العربية السعودية.
وتوصل البحث لعدد من النتائج أهمها-
1- أکدت نتائج الفرض الأول على أنه توجد فروق دالة إحصائياً بين متوسطات درجات طالبات المجموعة التجريبية والضابطة في الاختبار التحصيلي بعد تدريس الوحدة التعليمية باستخدام الدراما الابداعية لصالح المجموعة التجريبية ، حيث أن استخدام الدراما الإبداعية قد أدى إلى ارتفاع الجانب التحصيلي المعرفي لطالبات العينة التجريبية
2- أکدت نتائج الفرض الثاني على أنه توجد فروق دالة إحصائياً بين متوسطات درجات طالبات المجموعة التجريبية والضابطة في الاختبار المهارى بعد تدريس الوحدة التعليمية باستخدام الدراما الابداعية لصالح المجموعة التجريبية، حيث اتضح أن استخدام الدراما الإبداعية أدى إلى ارتقاع درجات طالبات المجموعة التجريبية في الاختبار المهارى بعد دراسة الوحدة.
3- أکدت نتائج الفرض الثالث على أنه توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات طالبات المجموعة التجريبية والضابطة في الأداء المهارى بعد تدريس الوحدة التعليمية باستخدام الدراما الابداعية لصالح المجموعة التجريبية، حيث اتضح أن استخدام الدراما الإبداعية قد أدى إلى ارتفاع مستوى الأداء المهارى لطالبات العينة التجريبية.
4- أکدت نتائج الفرض الرابع على أنه تکونت اتجاهات إيجابية لدى الطالبات(مجموعة البحث) نحو الوعي الملبسي من خلال استخدام الدراما الابداعية في تدريس الوحدة التعليمية حيث أن استجابات الطالبات کانت استجابات ايجابية.
The effectiveness of the use of creative drama in the teaching of the clothing culture unit of the first grade secondary students and the impact on the development of their clothing awareness
 
Research Summary
The aim of the research was to identify the effectiveness of using creative drama in teaching the culture unit of the first class secondary students, and to provide them with a number of concepts of clothing culture, as well as study the effect of using creative drama on the attitudes of female students towards studying the unity of dress culture in the family education course.
The research used the semi-experimental approach and the analytical descriptive approach, and the statistical methods were used to compare and analyze the results. The research was applied to a sample of first-grade students at the fourth secondary school in Abha, Saudi Arabia.
  The research reached a number of results,
1-    The results of the first hypothesis confirmed that there are statistically significant differences between the average scores of the students of the experimental group and the control in the achievement test after the teaching of the educational unit using creative drama for the benefit of the experimental group. The use of creative drama has led to a rise in the cognitive achievement of experimental sample students
2-    The results of the second hypothesis confirmed that there are statistically significant differences between the average scores of the experimental and control group students in the skill test after teaching the unit using creative drama for the experimental group. It was found that the use of creative drama led to the graduation of the students of the experimental group in the skill test after Unit study.
3-    The results of the third hypothesis confirmed that there are statistically significant differences between the average score of the experimental and control group students in the skill performance after teaching the unit using creative drama for the experimental group. It was found that the use of creative drama has led to a high level of skilled performance of experimental sample students .
4-The results of the fourth hypothesis confirmed that positive attitudes were formed among the students (the research group) towards clothing awareness through the use of creative drama in teaching the educational unit as the responses of the students were positive responses

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية