اتجاه الشباب نحو التجارة الالکترونية للسلع المستعملة وعلاقته بنمطهم الانفاقي ( دراسة تطبيقية علي موقعي اوليکس، وفيسبووک OLX, Facebook )

نوع المستند : بحوث علمية محکمة

المؤلف

باحث بکلية التربية النوعية - جامعة المنوفية

المستخلص

الملخص:
يهدف البحث الي دراسة اتجاه الشباب نحو التجارة الالکترونية للسلع المستعملة وعلاقته بنمطهم الانفاقي في ظل إمتلاک الالعاب الالکترونية، واتبعت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي، وتکونت عينة البحث من 178 طالب وطالبة من الشباب الجامعي ممن يستخدمون التجارة الالکترونية للسلع المستعملة. وطبق عليهم استمارة البيانات العامة، واستبيان التجارة الالکترونية للسلع المستعملة، ومقياس الاتجاه نحو التجارة الالکترونية للسلع المستعملة، ومقياس النمط الانفاقي. واسفرت نتائج الدراسة عن ان النسبة الاکبر من الشباب عينة البحث قاموا بشراء السلع المستعملة الکترونيا (1>7)  بنسبة 91.%، اما الذين قاموا ببيع السلع المستعملة الکترونيا (1>4) فکانوا بنسبة 78.7%، وان اغلب عينة البحث تستخدم موقع دوبيزل(OLX)  بنسبة 32%، يلية التي تستخدم موقعيOLX, Facebook بنسبة 23.6%،  يلية موقع الفيسبوکFacebook بنسبة 16.9%، اما المواقع الاخري فکانت بنسبة 11.2%، وان اکثر الشباب عينة البحث قاموا بالتجارة الالکترونية لصالح الاباء بنسبة 36%، يليه الاخوات بنسبة 23%، اما الامهات فجاءت في المرکز الثالث بنسبة 14%، وان اکثر السلع المستعملة التي تاجر فيها الشباب عينة البحث عبر الانترنت (اقل من خمس مرات) هي الالکترونيات والاجهزة المنزلية بنسبة 23.6%، تلاها الموبيلات والاکسسورات، ومنتجات الموضة والجمال بنسبة 18%.
کما اسفرت النتائج عن وجود فروق معنوية دالة احصائيا عند مستوي دلالة 0.01 في اجمالي مقياس اتجاه التجارة الالکترونية للسلع المستعملة للشباب عينة البحث وفقا للجنس ومنطقة السکن ونوع التعليم وامتلاک الالعاب الالکترونية وکانت الفروق لصالح  الذکور، والحضر، والشباب في التعليم الحکومي، والذين يمتلکون الالعاب الالکترونية الحديثة. کما اوضحت النتائج وجود فروق معنوية دالة إحصائيا عند مستوى دلالة 0,01 بين متوسطات درجات الشباب عينة البحث في الاتجاه الي التجارة الالکترونية للسلع المستعملة تبعا لسن الشباب لصالح الشباب الاکبر سنا، وتبعا لمصروفهم الشهري لصالح الشباب الاعلي في المصروف الشهري. کذلک وجود فروق دالة احصائيا بين الشباب عينة البحث في النمط الانفاقي تبعا للجنس ، ومنطقة السکن، ونوع التعليم، وامتلاک الالعاب الالکترونية لصالح الذکور، والشباب من الريف، والشباب في التعليم الحکومي، وغير المالکين للالعاب الالکترونية. وکذلک وجود فروق دالة إحصائياً عند مستوى دلالة 0,01 في النمط الانفاقي بين فئات السن المختلفة لصالح الفئة الاکبر، وأن امتلاک الالعاب الالکترونية کان اکثر المتغيرات المستقلة للشباب عينة البحث تفسيرا لنسبة التباين في المتغير التابع (الاتجاه الي التجارة الالکترونية للسلع المستعملة)، يليه الجنس، ثم الدخل، واخيرا السن. بينما کان الجنس هو اکثر المتغيرات المستقلة للشباب عينة البحث تفسيرا لنسبة التباين في المتغير التابع(النمط الانفاقي)، يليه السن، ثم نوع التعليم، ثم المصروف الشهري. وأخيراُ اسفرت نتائج الدراسة عن وجود علاقة إرتباطية موجبة دالة إحصائيا عند مستوى 0,01 بين الدرجة الکلية لمقياس اتجاه التجارة الالکترونية للسلع المستعملة للشباب عينة البحث وبين نمطهم الانفاقي.
The Trend of Youth Towards the Electronic Commerce of Second-hand Goods and its Relationship to their Pattern of Expenditure in case of Possession Electronic Games
 (An applied study on sites of OLX and Facebook)
Dr. Lamiaa Mohamed Elembaby Hassan Sharaf Eldin
Assistant Professor of Home Management at Home Economics Department, College of Home Economics, Ain Shams  University
Abstrect:
The research aims to measure the trend of youth towards the electronic commerce of second-hand goods and its relationship to their pattern of expenditure. in case of possession electronic games. The search tools were applied to a sample of 178 Of university youth who use e-commerce for second-hand goods. the research tools of the public data form, the electronic commerce of second-hand goods questionnaire, the measure of the trend towards electronic commerce of second-hand goods and the measure of the pattern of expenditure were applied. The results showed that the largest proportion of youth in the sample purchased second-hand goods by net (1> 7) by 91. %, while Those who sold second-hand goods by net (1> 4) were 78.7%. Most of the research sample uses the site of (OLX) by 32%, others use the sites of (OLX) and Facebook by 23.6%, others use Facebook by 16.9%, while others use other sites were 11.2%.  Most of the research sample use second-hand goods electronic commerce for the parents by 36%, followed by sisters by 23%, While mothers came in third place by 14%. The most second-hand goods in which the research sample are traded online (less than five times) are electronics and household appliances (23.6%), followed by mobiles, accessories, and fashion and beauty products (18%).
The results showed significant differences at the mean level of 0.01 in the total measure of the trend of Youth towards electronic commerce of second-hanh goods used according to sex, area of residence, type of education and oweners of electronic games. The differences were for males, urban, youth in public education, and oweners of electronic games.
 The results also showed statistically significant differences at the mean level of 0.01 among the average scores of research sample in the trend of Youth towards electronic commerce of second-hanh goods according to the age of youth for the benefit of the older youth and according to their monthly expenditure for the higher monthly expenditure.
There are also statistically significant differences at the mean level of 0.01 among the research sample in the pattern of expenditure according to gender, area of residence, type of education, oweners of electronic games for males, rural youth, youth in public education and non-owners of electronic games. As well as there is a  statistically significant differences at the level of significance 0.01 in the pattern of expenditure between different age groups for the older youth.
The possession of electronic games was the most independent variables for the research sample explains the percentage of variation in the dependent variable (the trend towards electronic commerce of second-hand goods), followed by sex, then income, and finally age.While sex is the most independent variable for the research sample explains the variance ratio in the dependent variable, followed by age, then type of education, and finaly monthly expenditure. Finaly, the results of the study revealed a statistically significant positive correlation at level 0.01 between the total score of the trendof youth towards the electronic commerce of secondhand goods and their pattern of expenditure.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية