معايير تصميم بيئة تطبيقات جوجل لتنمية مهارات اتخاذ القرار لدى طلاب تکنولوجيا التعليم

نوع المستند : بحوث علمية محکمة

المؤلفون

1 معيدة بقسم تکنولوجيا التعليم – کلية التربية النوعية – جامعة

2 مدرس تکنولوجيا التعليم – کلية التربية النوعية – جامعة المنوفية

3 أستاذ مساعد تکنولوجيا التعليم – کلية التربية النوعية - جامعة المنوفية

4 أستاذ تکنولوجيا التعليم والمعلومات - کلية التربية - جامعة عين شمس.

المستخلص

ملخص البحث
   هدف البحث الحالى إلى تصميم بيئة تطبيقات جوجل وقياس مدى أهميتها على تنمية مهارات اتخاذ القرار لدى طلاب تکنولوجيا التعليم.
  تکونت عينة الدراسة من (27) طالب وطالبة من الفرقة الاولى، قسم تکنولوجيا التعليم، کلية التربية النوعية، جامعة المنوفية، اشتملت أدوات الدراسة على بطاقة ملاحظة لقياس مهارات اتخاذ القرار لدى طلاب تکنولوجيا التعليم.
أهم التوصيات استخدام بيئة تطبيقات جوجل في العملية التعليمية، تطوير التعليم القائم على بيئة تطبيقات جوجل ضمن خطط تخصص تکنولوجيا التعليم. استخدام قائمة المعايير التي توصل إليها الباحثون في هذه الدراسة لتصميم بيئة تطبيقات جوجل الخاصة بالمهارات العملية وتدريب الطلاب عليها.
مقترحات البحث: دراسة تقويم بيئة تطبيقات جوجل لتنمية مهارات اتخاذ القرار لدى طلاب تکنولوجيا التعليم، دراسة فاعلية بيئة تطبيقات جوجل  في تنمية مهارات تصميم مواقع الويب، إجراء دراسة شبيهة بالدراسة الحالية على طلاب مراحل تعليمية مختلفة وتخصصات مختلفة، دراسة أثر المتغير المستقل للدراسة الحالية وعلاقته بالأساليب المعرفية وغير المعرفية للمتعلمين على بعض نواتج التعلم الأخرى.
 
 
 
Research Summary
The present study aimed to Design the Google Apps environment and measuring how important it is to develop the decision-making skills of the students of the learning technology.
       The study sample consisted of (27) students from the first division, Department of Educational Technology, Faculty of Specific Education, MenoufiaUniversity. The study tools included a note card to measure the decision-making skills of students of educational technology.
        The main results of the study were statistically significant differences at the level of (01.0) between the average scores of the students in the research sample in the tribal and remote measurement of the note card decision-making skills assessment scale for the benefit of the post application, which emphasizes the effectiveness of the design of the Google Apps environment in acquiring skills to take Decision among students of educational technology.
       The most important recommendations are to use the Google Apps environment in the learning process, to develop education based on the Google Apps environment within the education technology specialization plans. Use the list of criteria the researchers reached in this study to design the Google Apps environment for practical skills and train students.
Research proposals: A study of the assessment of the environment of Google Apps for the development of decision-making skills among students of educational technology, study of the effectiveness of the environment of Google applications in the development of website design skills, conducting a study similar to the current study on students of different educational stages and different disciplines, study the impact of independent variable of the current study and its relationship to methods Cognitive and non-cognitive knowledge of learners on some other learning outcomes.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية