دور التجارة الإلکترونية کأحد قنوات ترويج الموضة فى مجال الملابس الجاهزة The role of e-commerce as one of the channels of promotion of fashion in the field of garments
ملخص البحث
يهدف هذا البحث إلى دراسة دور التجارة الإلکترونية لترويج موضة الملابس الجاهزة وتأثيرها على اختيار شباب الجامعات المصرية للملابس الجاهزة ، وزيادة معدلات الإنتاج والبيع لمصانع الملابس الجاهزة من خلال إعداد أستبيان لاستطلاع رأى شباب الجامعات المصرية نحو أهمية استخدام التجارة الإلکترونية لترويج الموضة فى مجال الملابس الجاهزة (ملحق 1) وعرض الاستبيان على عينة من شباب الجامعات المصرية للاجابة عليه (1000 شاب/ شابة) بعد تحکيم عباراته من أعضاء هيئة التدريس وإجراء التعديلات المطلوبة (ملحق 3) ، وإعداد استبيان آخر لاستطلاع رأى أصحاب مصانع الملابس الجاهزة نحو أهمية استخدام التجارة الإلکترونية لترويج الموضة فى مجال الملابس الجاهزة (ملحق 2) وعرض على عينة من أصحاب مصانع الملابس الجاهزة (15 مصنع) وتوصل البحث إلى أن: 1-للبريد الالکترونى Email دور فى التجارة الالکترونية لترويج موضة الملابس الجاهزة ، ويؤکد ذلک النسبة المئوية لاجابة شباب الجامعات المصرية على جميع عبارات المحور الأول للاستبيان بنعم حيث حققت 72.2% فى مقابل 27.8% للاجابة بلا.
2- لاعلانات مواقع الانترنت دور فى التجارة الالکترونية لترويج موضة الملابس الجاهزة ، ويؤکد ذلک النسبة المئوية لاجابة شباب الجامعات المصرية على جميع عبارات المحور الثانى للاستبيان بنعم حيث حققت 80.9% فى مقابل 19.1% للاجابة بلا.
3- لتصميم اعلانات مواقع الانترنت فى جذب انتباه المتصفح لترويج موضة الملابس الجاهزة ، ويؤکد ذلک النسبة المئوية لاجابة شباب الجامعات المصرية على جميع عبارات المحور الثالث للاستبيان بنعم حيث حققت 83.7% فى مقابل 16.3% للاجابة بلا.
4- عند تسوق شباب الجامعات المصرية لموضة الملابس الجاهزة من خلال مواقع الانترنت تواجههم بعض المشاکل بعد تسوقهم وشرائهم للملابس الجاهزة ومنها:
أ- عدم توافق مع الموديل المعروض بالاعلان من حيث الجودة.
ب- لا يحقق الموديل المعروض التوقعات التى کانت بذهن الشباب عند اتخاذ قرار الشراء.
ج- عدم توفر خدمة ما بعد البيع من قبل الشرکة المنتجة.
د- وجود مشاکل خاصة بخدمة توصيل الملابس.
ه- أکد الشباب أنه عند شراء أکثر من قطعة يتم حساب تکاليف الشحن لکل قطعة بمفردها وبالتالى ارتفاع تکاليف الشحن.
ويؤکد ذلک النسبة المئوية لاجابة شباب الجامعات المصرية على جميع عبارات المحور الرابع بنعم 55.9% فى مقابل 44.1% للاجابة بلا.
5- للتجارة الإلکترونية لترويج الموضة فى مجال الملابس الجاهزة دور فى زيادة معدلات الإنتاج والبيع لمصانع الملابس الجاهزة ، ويؤکد ذلک النسبة المئوية لاجابة أصحاب مصانع الملابس الجاهزة على جميع عبارات الاستبيان بأوافق حيث حققت 90% وهى نسبة مرتفعة فى مقابل اجاباتهم بأوافق إلى حد ما 7.6% ، واجاباتهم بلا أوافق 2.4% ، کما أشار صاحب مصنع سکاى توب جروب بالمحلة الکبرى فى تسجيلة لملاحظة بالاستبيان أن التجارة الالکترونية هى المستقبل لکل الأعمال الصناعية والتجارية ولذلک لابد من استخدامها على نطاق واسع وإلا فلن نواکب آليات العصر الحديث. The role of e-commerce as one of the channels of promotion of fashion in the field of garments Abatract
The aim of this study is to study the role of e-commerce in promoting garment fashion and its impact on Egyptian university youth's selection of ready-made garments and the increase in producing and selling rates of ready-made garment by factories; by preparing a questionnaire to survey the opinion of Egyptian university youth about the importance of using e-commerce to promote garment fashion (Appendix 1). The questionnaire was presented to a sample of young Egyptian university students to answer it (young men / women 1000) after validating its items by some faculty members and making the required amendments (Appendix 3). Another questionnaire was prepared to survey the opinion of the owners of ready-made garment factories about the importance of using e-commerce to promote fashion in the field of ready-made garments (Appendix 2); it was presented to a sample of owners of ready-made garment factories (15 factories). The study came up with the following results:
1-The e-mail has a role in e-commerce in promoting the fashion of ready-made garments. This is confirmed by the percentage of the responses of the youth of the Egyptian universities to all the items of the first axis of the questionnaire, with 72.2% (Yes) versus 27.8% (No)
2-The advertisements of internet websites play a role in e-commerce to promote the fashion of ready-made garments. This is confirmed by the percentage of the responses of the youth of Egyptian universities to all the items of the second axis of the questionnaire, with 80.9% (Yes) versus 19.1% (No).
3-The design of the advertisements of the websites attracts the attention of the browser to promote the fashion of ready-made garments. This is confirmed the percentage of the responses of the Egyptian university youth to all the items of the third axis of the questionnaire with 83.7% (Yes) versus 16.3% (No).
4-When the youth of Egyptian universities go shopping for the fashion of ready-made garments through the internet sites, they face some problems after shopping and buying ready-made garments, including:
Incompatibility with the model presented in the advertisement in terms of quality.
The model does not meet the expectations of young people when making a purchase decision.
Lack of after sales service by the producing company.
There are problems with the delivery service.
The youth confirmed that when purchasing more than one piece, the shipping costs are calculated for each piece alone and hence the high shipping costs.
This confirms the percentage of the responses of Egyptian university young people to all of the items of the fourth axis with 55.9% (Yes), compared to 44.1% (No).
5-E-commerce plays a role in promoting fashion in the field of ready-made garments to increase the production and selling rates of ready-made garment by factories. This confirms the percentage of the responses by the owners of ready-made garment factories on all the items of the questionnaire, with 90% (Agree), which is high compared to their responses 7.6 (Agree to some extent), and their responses 2.4% (Disagree). The owner of the Sky Top Group Factory, in Great Mahalla, indicated in a note to the questionnaire that e-commerce is the future of all industrial and commercial work and therefore must be used on a large scale or we will not keep up with the mechanisms of the modern era.
محمد البردخينى, أشرف يوسف, & العقلي, عزيزة أحمد محمد. (2018). دور التجارة الإلکترونية کأحد قنوات ترويج الموضة فى مجال الملابس الجاهزة The role of e-commerce as one of the channels of promotion of fashion in the field of garments. المجلة العلمية لکلية التربية النوعية - جامعة المنوفية, 5(العدد الرابع عشر ابريل 2018 الجزء الاول), 879-906. doi: 10.21608/molag.2018.155294
MLA
أشرف يوسف محمد البردخينى; عزيزة أحمد محمد العقلي. "دور التجارة الإلکترونية کأحد قنوات ترويج الموضة فى مجال الملابس الجاهزة The role of e-commerce as one of the channels of promotion of fashion in the field of garments", المجلة العلمية لکلية التربية النوعية - جامعة المنوفية, 5, العدد الرابع عشر ابريل 2018 الجزء الاول, 2018, 879-906. doi: 10.21608/molag.2018.155294
HARVARD
محمد البردخينى, أشرف يوسف, العقلي, عزيزة أحمد محمد. (2018). 'دور التجارة الإلکترونية کأحد قنوات ترويج الموضة فى مجال الملابس الجاهزة The role of e-commerce as one of the channels of promotion of fashion in the field of garments', المجلة العلمية لکلية التربية النوعية - جامعة المنوفية, 5(العدد الرابع عشر ابريل 2018 الجزء الاول), pp. 879-906. doi: 10.21608/molag.2018.155294
VANCOUVER
محمد البردخينى, أشرف يوسف, العقلي, عزيزة أحمد محمد. دور التجارة الإلکترونية کأحد قنوات ترويج الموضة فى مجال الملابس الجاهزة The role of e-commerce as one of the channels of promotion of fashion in the field of garments. المجلة العلمية لکلية التربية النوعية - جامعة المنوفية, 2018; 5(العدد الرابع عشر ابريل 2018 الجزء الاول): 879-906. doi: 10.21608/molag.2018.155294