التفاعل بين أنماط التشارک الإلکتروني (التوازي/ التآزري) في بيئة الحوسبة السحابية ووجهة الضبط وأثره على تنمية مهارات إنتاج الکتب الإلکترونية والذکاء الاجتماعي لدى طلاب تکنولوجيا التعليم

نوع المستند : بحوث علمية محکمة

المستخلص

تتمثل مشکلة البحث الحالي في أنه يوجد قصور في آداء طلاب قسم تکنولوجيا التعليم لمهارات إنتاج الکتب الإلکترونية، حيث وجد تباين في نتائج البحوث والدراسات بشأن أفضلية نمط التشارک بالتوازي والتآزري، ووجود حاجة لاستخدام بيئات التعلم التشارکي الإلکتروني (بيئة الحوسبة السحابية) لتنمية هذه المهارات وتمثلت أهمية البحث في أنه يقدم نمطين للتشارک الإلکتروني يمکن أن تعمل المؤسسات التعليمية على تطبيقهما والإفادة منهما وفقًا لطبيعة المؤسسة التعليمية التي سوف تتبنى بيئة الحوسبة السحابية، والقيود التنظيمية الخاصة بها، ونوعية المتعلمين وخلفيتهم وطبيعة الأهداف التعليمية المزمع تحقيقها وطبيعة المحتوى المقدم، وهدف البحث إلى تنمية مهارات إنتاج الکتب الإلکترونية لدى الطلاب، من خلال بيئة الحوسبة السحابية باستخدام نمطي التشارک الإلکتروني (التوازي/ والتآزري). ومقارنة أثر نمطي التشارک لتحديد أيهما أفضل لتنمية کل من تحصيل الجانب المعرفي والآداء المهاري والذکاء الاجتماعي لدى الطلاب في بيئة الحوسبة السحابية. وتحديد النمط المعرفي (وجهة الضبط) الأکثر إفادة من استخدام بيئات الحوسبة السحابية. وکذلک تحديد أثر نمط التشارک الأنسب للتعلم ببيئات الحوسبة السحابية الملائمة للطلاب ذوي وجهتي الضبط. وأقتصرت عينة البحث على 60 طالب من طلاب الفرقة الثانية تکنولوجيا التعليم بمقرر تصميم الکتاب المدرسي، اعتمد البحث على ثلاث أدوات بحثية وهي اختبار تحصيلي، بطاقة تقييم منتج، مقياس مهارات الذکاء الاجتماعي، وقد أوصى البحث بالإفادة من نتائجه على المستوى التطبيقي، والإفادة من نتائج الدراسات والبحوث السابقة التي تناولت دراسة أثر التفاعل بين متغيرات تصميم بيئات التعلم التشارکي الإلکتروني وإنتاجها والاستعدادات المختلفة للمتعلمين على نواتج التعلم المختلفة عند تصميم هذه البيئات وإنتاجها.
Abstract:
The current research problem is that there is a lack of performance of EE students in e-book production skills. There is a disparity in the results of research and studies on the preference for a parallel and synergistic sharing pattern. There is a need to use e-learning environments (cloud computing environment) to develop these skills, The importance of the research is that it offers two types of e-sharing that educational institutions can apply and benefit from in accordance with the nature of the institution that will adopt the cloud computing environment, and its regulatory constraints, The quality of learners and their background, the nature of the educational objectives to be achieved and the nature of the content presented.
The aim of the research is to develop students' e-book production skills through a cloud computing environment using e-sharing (parallel / synergistic) models. And to compare the impact of participatory models to determine which is better for developing both the cognitive achievement, skill performance and social intelligence of students in a cloud computing environment. And identifying the knowledge pattern (destination of settings) that is most useful from the use of cloud computing environments. As well as determining the impact of the most appropriate learning pattern for learning in cloud computing environments suitable for students with two settings.
The research sample was limited to 60 students from the second year of the education technology in the design decision of the textbook. The research was based on three research tools: achievement test, product assessment card, social intelligence skills scale. The study recommended using the results at the applied level, and drawing on the results of previous studies and studies that examined the effect of the interaction between the design variables of the E-learning environments, their production and the different preparations of learners on different learning outcomes in designing and producing these environments.
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية