توظيف تقنات التطريز فى إعداد کُتيب تفاعُلى للاطفال المُعاقين ذهنياً (فئة القابلين للتعلم) Using Embroidery Techniques in Preparing an Interactive Booklet for Intellectual Disability Children (who can learn)

نوع المستند : بحوث علمية محکمة

المؤلف

مدرس الملابس بقسم التعليم الصناعى _ کلية التربية _ جامعة حلوان

المستخلص

الملخص:
يشهد العالم طفرة کبيرة فى مجال الاهتمام بالأطفال المعاقين ذهنياً، وهذا الاهتمام يشمل الکثير من المجالات النفسية والصحية والاجتماعية، وتُشکل الملابس العامل الوسيط فى مجال المفهوم الذاتى للطفل المُعاق ذهنياً نحو الإستقرار العاطفى من حيث قدرته على التعامل معها وکيفية إختيار المناسب منها بما يتلائم وإحتياجاته مما يساعد على شعوره بالإستقلالية والثقة بالنفس، وبالتالى تؤثر إيجابياً على سلوکه وعلاقته بالاخرين.
وتُعد الکتب التفاعلية للأطفال المعاقيين ذهنياً من أهم الوسائل التعليمية التى تؤثر بشکل أساسى فى تعلمهم حيث يغلُب عليها الطابع الحسى, ويُعد فن التطريز اليدوى من أنسب الفنون التى يمکن من خلالها تصميم وإنتاج هذه النوعية من الکُتب التفاعُلية، لما له من القدرة على إستثارة حواس الطفل المُعاق ذهنياً والذى يعتمد فى التعلم بشکل أساسى على الوسائل العينية والحسية. ويمکن ان يتحقق ذلک من خلال الأساليب التقنية المتنوعة للتطريز اليدوى .
Abstract:-
The world is witnessing a big Mutation in the field of caring for intellectual disability children, and this concern includes many fields of psychological, health and social, clothes are formed a simple factor in the field of self-concept for the intellectual disability child for emotional stability according to his ability to deal with them and how to choose the appropriate ones to suit his needs,  that helps in his sense of independence and self-confidence, and that make positively affect on his behavior and his relationship with others.
The interactive booklets for intellectual disability children are considered one of the most important educational methods that have a major impact on their learning that have a sensitive impression. The art of hand embroidery is considered one of the most appropriate arts that can make design and produce these types of interactive booklets, because it has the ability to stimulate the senses of the intellectual disability child, which depends mainly on learning by physical and sensory methods. This can be achieved through the various techniques of hand embroidery.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية