ممارسة أنشطة الإعلام المدرسى وعلاقتها بتنمية مهارات التواصل التعليمى لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية

نوع المستند : بحوث علمية محکمة

المؤلف

مدرس الإعلام بکلية التربية النوعية – جامعة المنوفية

المستخلص

ملخص البحث
هدف البحث إلى التعرف على العلاقة بين ممارسة تلاميذ المرحلة الإعدادية لأنشطة الإعلام المدرسى وتنمية مهارات الاتصال والتواصل التعليمى لديهم وذلک من خلال التعرف على مدى وجود فروق بين التلاميذ الممارسين لأنشطة الإعلام المدرسى والتلاميذ غير الممارسين لها على مقياس التواصل التعليمى بأبعاده المختلفة، وتنتمى هذه الدراسة إلى الدراسات الوصفية الارتباطية، وفى إطارها استخدم الباحث منهج المسح بالعينة، واستخدم فى ذلک مقياس التواصل التعليمى لجمع البيانات المطلوبة، وطبقت الدراسة على عينة عشوائية قوامها (400) مفردة من تلاميذ المرحلة الإعدادية، موزعة بين (200) مفردة من الممارسين لأنشطة الإعلام المدرسى، (200) مفردة من غير الممارسين، وتوصلت الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات التلاميذ الممارسين لأنشطة الإعلام المدرسى ومتوسطات درجات غير الممارسين لها على مقياس التواصل التعليمى وأبعاده لصالح التلاميذ الممارسين لأنشطة الإعلام المدرسى، کما کشفت النتائج عن أن مهارات التواصل التعليمى جاءت بدرجة مرتفعة لدى التلاميذ الممارسين للأنشطة بينما جاءت بدرجة منخفضة لدى التلاميذ غير الممارسين لهذه الأنشطة.
The practice ofschoolmediaactivitiesand its relationship tothe development ofcommunicationskills ofeducationalprep < /strong>school students
The research aims to identify the relationship between the practice of school students prep for the activities of the school of information and development of communication skills and communicate educational have, through the identification of the extent of the existence of differences between students practicing for the activities of the school media and students of non-practicing her on the education of different dimensions to communicate the scale, this study belong to studies Descriptive connectivity, and in the framework of the researcher used the sample survey method, was used in this communication educational to collect the required data scale, and applied study on a random sample of 400 questionnaires from students of the preparatory phase, distributed among (200) individual practitioners of the activities of the school of Information, (200) Single from non-practitioners, the study found, and no statistically significant differences between the mean scores of students practicing for the activities of the school media and the mean scores of non-practicing her on the educational communication scale and dimensions for the benefit of students practicing for the activities of the school media, and the results revealed that the educational communication skills came highly the students practicing for the activities came while low-grade pupils' non-practicing these activities.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية