فعالية مسرحة المناهج في تنمية التحصيل الدراسي لتلاميذ الصف الثاني الإعدادي المهني في مادة الدراسات الاجتماعية

نوع المستند : بحوث علمية محکمة

المؤلف

مدرس المسرح بقسم الإعلام التربوي کلية التربية النوعية - جامعة المنوفية

المستخلص

مستخلص البحث:
هدفت الدراسة إلى التعرف على مدى فاعلية توظيف مسرحة المناهج فى مادة الدراسات الاجتماعية على تنمية التحصيل الدراسي لتلاميذ الصف الثاني الإعدادي المهني، واتبع الباحث المنهج التجريبي، وطبقت الدراسة على عينة من تلاميذ الصف الثاني الإعدادي المهني قوامها 60 مفردة منها 30 مفردة تمثل المجموعة الضابطة، و30 مفردة تمثل المجوعة التجريبية، واستخدم الباحث أداة الاختبار التحصيلي، وتوصل البحث إلى مجموعة من النتائج أهمها: 
1- عدم وجود فروق دالة إحصائيًّا بين متوسط درجات المجموعة التجريبية ومتوسط درجات المجموعة الضابطة فى التطبيق القبلى على الاختبار التحصيلى.
2- عدم وجود فروق دالة إحصائيًّا بين متوسط درجات المجموعة الضابطة فى التطبيق القبلى ومتوسط درجات المجموعة الضابطة فى التطبيق البعدى على الاختبار التحصيلى.
3- وجود فروق دالة إحصائيًّا بين متوسط درجات المجموعة الضابطة فى التطبيق البعدي ومتوسط درجات المجموعة التجريبية فى التطبيق البعدى على الاختبار التحصيلى لصالح تلاميذ المجموعة التجريبية فى التطبيق البعدى.
4- وجود فروق دالة إحصائيًّا بين متوسط درجات المجموعة التجريبية فى التطبيق القبلى ومتوسط درجات المجموعة التجريبية فى التطبيق البعدى على الاختبار التحصيلى لصالح تلاميذ المجموعة التجريبية فى التطبيق البعدى.
5- وجود فروق دالة إحصائيًّا بين متوسط درجات المجموعة الضابطة ومتوسط درجات المجموعة التجريبية فى التطبيق البعدى على الاختبار التحصيلى لصالح تلاميذ المجموعة التجريبية فى التطبيق البعدى.
6- يتفاعل التلاميذ مع أسلوب التعليم من خلال الدراما والمسرح، بينما لا يحدث ذلک مع الطرق التقليدية في التدريس التي تعتمد على الإلقاء والمحاضرة.
The efficiency of curriculum dramatization In the development of instructional understanding for vocational
second year reparatory in social studies



 


 






DR : Mohammed Abdel Haleem Elsayed Soroor
Professor of theatre in educational information department. Faculty of specific education MenoufiaUniversity
 





 



 
 
 
 
 
 
Research summary:
This study aims at finding out the effect of applying curriculum dramatization in social studies on the instructional understanding for Vocational second year preparatory.The researcher used the experimental method. This study was applied on a sample of  60 students of Vocational second year. preparatory. 30 students of them represent  the regulator group and the other 30 students  represent the experimental group. the researcher used the understanding test tool. He found out a group  of results. the most important of them are:
1-   There are no statistical differences among score  averages for the experimental group and the regulator group in the application before the test .
2-   There are no statistical differences between score overages for the regulator group in the previous application and in the flowing application in test.
3-   There are statistical differences between score average of regulator group in the following application and score average of experimental group is the following application of understanding test for the sake of. The experimental group students in the following application.
4-   There are no statistical differences between score overages of experimental group in the previous application and score averages for regulator group in the following application on understanding test for the sake of experimental group students in the following application.
5-   There are no statistical differences between score overages of experimental group in the previous application on understanding test for the sake of experimental group.
6-   The students react with education method through drama and theatre but that doesn't happen with traditional methods. F teaching which happened on lecture and discussion .

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية