فاعلية وحدة الکترونية في تدريس تقنيات التعليم لتنمية بعض أبعاد التنور التکنولوجي لدى طلاب الدبلوم العام بجامعة القصيم

نوع المستند : بحوث علمية محکمة

المؤلف

أستاذ تقنيات التعليم المساعد- کلية التربية جامعة القصيم

المستخلص

ملخص الدراسة
هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على فاعلية وحدة الکترونية في تدريس تقنيات التعليم لتنمية بعض أبعاد التنور التکنولوجي لدى طلاب الدبلوم العام بجامعة القصيم. ، وقام الباحث ببناء اختبار لقياس الجانب المعرفي و بطاقة ملاحظة لقياس الجانب المهارى ومقياس اتجاهات لقياس الجانب الوجداني للتنور التکنولوجي في وحدة (المستحدثات التکنولوجية ), وقد تم تطبيق أدوات الدراسة قبلياً، على عينة الدراسة المکونة من (60) طالب من طلاب الدبلوم العام في الفصل الدراسي الأول للعام الجامعي 1434/1435هـ، وبعد الانتهاء من تدريس الوحدة الالکترونية على العينة التجريبية تم تطبيق أدوات الدراسة بعدياً على المجموعتين التجريبية والضابطة. ولتحليل بيانات الدراسة تم استخدام اختبار (ت) للمجموعتين (التجريبية والضابطة) ، ومعادلة حجم التأثير للتحقق من فاعلية الوحدة الالکترونية في تدريس تقنيات التعليم لتنمية بعض أبعاد التنور التکنولوجي واکدت نتائج الدراسة فاعلية استخدام الوحدة الالکترونية في تدريس تقنيات التعليم لتنمية بعض أبعاد التنور التکنولوجي لدى طلاب الدبلوم العام بجامعة القصيم
الکلمات الدالة: (التعلم الالکتروني، تقنيات التعليم، التنور التکنولوجي ، وحدة الکترونية ).


Abstract:
This study aimed to identify the effectiveness of an electronic unit in the teaching learning techniques for the development some technological dimensions of literacy for general diploma students at QassimUniversity. , And the researcher built a test to measure the cognitive side and note card to measure the skill side and gauge trends to measure the emotional side of the kiln technology in the unit (technological innovations), has been applied to the study tools tribal, a sample consisting of (60) study student of the year diploma students in the classroom first semester of the academic year 1434/1435 AH, after the completion of the teaching of the electronic unit on the experimental sample was applied tools to study experimental and control groups. In order to analyze the study data was used t-test for the two groups (experimental and control), and the equation of effect size to check the effectiveness of the electronic unit in the teaching Education Technology for the development of some dimensions technological literacy and confirmed the results of the study the effectiveness of the use of electronic unit in the teaching Education Technology for the development of some Technological literacy dimensions of students General Qassim University Diploma
Key words: (E-learning, Education Technology, technological literacy, and an an E. unit).
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية