أثر نمطي التحکم التعليمي (البرنامج - المتعلم) في الأنشطة الإلکترونية في تنمية التحصيل لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية

نوع المستند : بحوث علمية محکمة

المؤلفون

1 أستاذ ورئيس قسم تکنولوجيا التعليم کلية التربية النوعية جامعة المنوفية

2 مدرس بقسم تکنولوجيا التعليم کلية التربية النوعية جامعة المنوفية

3 باحثة دراسات عليا- کلية التربية النوعية - جامعة المنوفية

المستخلص

هدف البحث إلى: الکشف عن أثر نمطي التحکم التعليمي (البرنامج - المتعلم) في الأنشطة الإلکترونية في تنمية التحصيل لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية، وتم استخدام المنهج التطويري، واستخدام التصميم التجريبي ذي المجموعتان التجريبيتان، وهو امتداد للتصميم التجريبي ذي المجموعة الواحدة Extended One Group Pre-Test – Post– Test Design، وتکونت عينة البحث من (20) تلميذًا وتلميذة من تلاميذ الصف الثاني الإعدادي بمدرسة الأسقفية الخاصة المشترکة بمنوف، وتم تقسيم المجموعات التجريبية إلى مجموعتان تجريبيتان، المجموعة التجريبية الأولى: وتکونت من عشرة (10) تلاميذ وهذه المجموعة درست باستخدام برنامج الکمبيوتر بنمط تحکم البرنامج وذلک لتلاميذ الصف الثاني الإعدادي ، المجموعة التجريبية الثانية: وتکونت من عشرة (10) تلاميذ وهذه المجموعة درست باستخدام برنامج الکمبيوتر بنمط تحکم المتعلم وذلک لتلاميذ الصف الثاني الإعدادي، وتمثلت أداة القياس في: اختبار تحصيلي في مادة العلوم للصف الثاني الإعدادي (إعداد الباحثة)، وتم إجراء التحليل الإحصائي للبيانات بالحاسوب باستخدام برنامج الحزم الإحصائية للعلوم الإنسانية (SPSS)، وأسفرت أهم نتائج البحث عن وجود فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى (≤0.01) بين متوسطي درجات طلاب المجموعات التجريبية في الاختبار التحصيلي يرجع للتأثير الأساسي لاختلاف نمط التحکم التعليمي (البرنامج مقابل المتعلم) في بيئة الأنشطة الإلکترونية لصالح نمط المتعلم.
 
Abstract:
The Research aims to Detecting the effect of the two types of educational control (the program - the learner) on electronic activities in the development of achievement for prep students, and the developmental approach was used, and the experimental design of the two experimental groups was used, which is an extension of the experimental design of one group Extended One Group Pre- Test - Post– Test Design. The research sample consisted of (20) male and female students from the second preparatory class in the Episcopal Private School in Menouf. The experimental groups were divided into two experimental groups, the first experimental group: it consisted of ten (10) students and this group was studied using Computer program with the program control pattern for the second preparatory grade students, the second experimental group: It consisted of ten (10) students and this group was studied using the computer program with the learner control program for the second preparatory grade students, and the measurement tool was: A test achievement in science for the second preparatory grade (Prepared by the researcher), and a statistical analysis of the data was made using the computer using the Statistical Package for Humanities (SPSS) program, and the most important results of the research resulted in a statistically significant difference at the level (≤0.01) between the average scores of students of experimental groups in the achievement test It is due to the fundamental effect of the different educational control pattern (program vs. learner) in the environment of electronic activities in favor of the learner style.
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية