وعى ربات الأسر بوسائل التواصل الإجتماعى وعلاقته بإدارة شئون الأسرة.

نوع المستند : بحوث علمية محکمة

المؤلفون

1 أستاذ إدارة المنزل والمؤسسات المساعد کلية التربية النوعية جامعه المنوفية

2 أستاذ الصحافة المساعد بقسم الإعلام التربوى کلية التربية النوعية جامعة المنوفية

3 مدرس إدارة المنزل والمؤسسات کلية التربية النوعية جامعة المنوفية

4 ماجستير في الاقتصاد المنزلي تخصص إدارة المنزل والمؤسسات.

المستخلص

      يهدف البحث بصفة رئيسية إلى دراسة العلاقة بين وعى ربات الأسر بوسائل التواصل الاجتماعي بمحاوره (المعارف والمعلومات،الاتجاهات،الممارسات) وإدارة شئون الأسرة بمحاورها(الغذاء، الملبس،المسکن،العلاقات الأسرية). واشتملت أدوات البحث على استمارة البيانات الأولية لربات الأسر واستبيان وعى ربات الأسر بوسائل التواصل الاجتماعي واستبيان إدارة شئون الأسرة، وتم تطبيقها على عينة مکونة من 290 من ربات الأسر المستخدمات لوسائل التواصل الاجتماعي من مستويات اجتماعية واقتصادية مختلفة وتم الاختيار بطريقة عمدية غرضية، واتبع البحث المنهج الوصفي التحليلي وتم تفريغ البيانات وتصنيفها وتبويبها واستخدام البرنامج الإحصائي Spssمع أختيار المعاملات الاحصائية المناسبة، وأشارت أهم نتائج البحث أن أکثر وسائل التواصل الاجتماعي استخداماً من قبل ربات الأسر عينة البحث الهاتف بنسبة 66.6%، وکان من أکثر مواقع التواصل الاجتماعي استخداماً الفيس بوک بنسبة 37.1% يليها الواتس آب بنسبة 37%، وکان أکثر الصفحات التي تتابعها ربات الأسر عينة البحث هيLady's Shiben Elkom يليها شارع الأستاد شبين الکوم بنسبة33.2%، کما کان عدد الساعات التي تقضيها ربات الأسر عينة البحث أمام وسائل التواصل الاجتماعي في اليوم من 2 إلي أقل من 4 ساعات في اليوم بنسبة 71% يليها من 4إلي أقل من 6 ساعات في اليوم بنسبة 17.2%،وکان التوقيت المناسب لإستخدام ربات الأسر عينة البحث لوسائل التواصل الاجتماعي في أوقات السفر بنسبة 34.6% ثم يليها في المساء قبل النوم بنسبة 19.3%، وکان أهم الموضوعات التي تبحث عنها ربات الأسر عينة البحث عبر وسائل التواصل الاجتماعي هي المعلومات الدينية بنسبة 42.2% يليها موضوعات في تربية الأبناء بنسبة 40.3%، وکان الهدف من استخدام وسائل التواصل الاجتماعي لدى ربات الأسر عينة البحث هو آداء بعض المهام الوظيفية يليها قرآءة الصحف بنسبة 27.2%، ووجود علاقة ارتباطية موجبة دالة إحصائياً بين وعى ربات الأسر بوسائل التواصل الاجتماعي بمحاوره (معارف و معلومات – اتجاهات - ممارسات ) وبين کل من إدارة الغذاء - الملبس- المسکن والعلاقات الأسرية والدرجة الکلية لإدارة شئون الأسرة عند مستوي دلالة 0.01، وجود فروق ذات دلالة إحصائية في  کلاً من وعى ربات الأسر بوسائل التواصل الإجتماعى بمحاوره (المعارف و المعلومات – الاتجاهات – الممارسات) و في إدارة شئون الأسرة بمحاورها(إدارة الغذاء – الملبس – المسکن- العلاقات الأسرية) تبعاً لمتغيرات البحث (السن,المهنة, مدة الزواج,المستوي التعليمي,حجم الأسرة,الدخل الشهري،عمل الزوجة)،لصالح السن الأکبر والمهنة (موظف حکومي)،مدة الزواج الأطول(20 فأکثر)،المستوي التعليمي المرتفع ، وحجم الأسرة الأکبر من6-8 أفراد، والدخل الشهرى المرتفع عند مستوي دلالة 0.05، وکان من أهم توصيات البحث ضرورة إعداد برامج ارشادية للتوعية بإستخدام وسائل التواصل الاجتماعي وبصفة خاصة لربات الأسر من خلال وسائل الإعلام المقروءة والمسموعة.
The Heads of Households are Aware of the Means of Social Communication and their Relation to the Management of Family Affairs



 
 
 
 
 
 



Abstract
The research aims mainly to study the relationship between female heads of household awareness of social media with its themes (knowledge, information, trends, practices) and family affairs management with its themes (food, clothing, housing, family relations). The research tools included the primary data form for female heads of household, the household heads awareness survey on social media and the Family Affairs Department questionnaire, and it was applied to a sample of 290 female heads of household using social media from different social and economic levels The choice was made intentionally, and the research followed the descriptive analytical approach, the data was emptied, classified, tabulated and used the statistical program Spss with the selection of appropriate statistical transactions, and the most important research results indicated that the most used social media by heads of households is the phone search sample with a rate of 66.6%, and it was one of the most communication sites Social use of Facebook by 37.1%, followed by WhatsApp with 37%, and most of the pages that were followed by female heads of household in the research sample were Lady's Shiben Elkom, followed by the Street Stadium Shebin Al-Koum with 33.2% The number of hours spent by female heads of household in the research sample in front of social media per day was from 2 to less than 4 hours per day at 71%, followed by 4 to less than 6 hours per day by 17.2%, and the appropriate time for female heads of household to use the research sample was for means Social communication in travel times increased by 34.6%, followed by evening at bedtime by 19.3%, and the most important topics for female heads of household were the research sample on social media is religious information at 42.2% Followed by topics in raising children by 40.3%, and the goal of using social media among housewives was the research sample, to perform some job tasks, followed by reading newspapers by 27.2%, and the presence of a positive, statistically significant correlation between the awareness of housewives with social media with its axes (knowledge and Information - directions - practices) between the Food Administration - clothing - housing, family relations, and the overall score for the Department of Family Affairs at the significance level of 0.01 There are statistically significant differences in each of the heads of household awareness of the means of social communication with its axes (knowledge and information - directions - practices) and in the administration of family affairs with its axes (food management - clothing - housing - family relations) according to research variables (age, profession, duration Marriage, educational level, family size, monthly income, wife’s work), in favor of the older age and profession (government employee), longer marriage period (20 and more), high educational level, and family size greater than 6-8 individuals, and high monthly income at the level of significance 0.05,
One of the most important recommendations of the research was the necessity of preparing guidance programs to raise awareness of the use of social media, especially for female heads of household through the print and audio media
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية