آثر إستخدام برامج الکمبيوتر جرافيک لتدريس مادة التصميم فى تنميه التفکير الإبداعي لدى طلاب التربية النوعية

نوع المستند : بحوث علمية محکمة

المؤلف

دکتوراة فى فلسفة التربية الفنية- تصميم

المستخلص

دکتوراة فى فلسفة التربية الفنية- تصميم
ملخص البحث:
إرتبط التصميم بإعمال العقل والتفکير لإنتاج أعمال فنية تحقق الأهداف التى يسعى إليها الفنان المُصَمِم، ودائماً ما سعى ويسعى المُصَمِم للبحث والتجريب،والإطلاع الدائم على النظريات العلمية،والتحقق ودراسة تفسيرات ظواهر الطبيعيه فى محاوله منه لسبر الأغوار، وخلق إتجاهات فکرية جديدة تثرى مجال التصميم،والتصميم الزخرفى بالجديد والمُبتکر .
وفى هذا الإطار، يسعى البحث الحالي لتهيئة المجال لطلبة التربية الفنية للتفکير المبدع فى مجال التصميم الزخرفى من خلال إستخدام تطبيقات برامج الکمبيوتر جرافيک فى تصميم وتنفيذ مشاريعهم الفنية بما تنتجة تلک البرامج من إمکانات ،وأدوات تعمل على ثقل عقولهم ،وتُسهِم فى تهيئة المجال للتجريب وحرية وإنطلاق التفکير والإبداع، بما لذلک من آثر کبير فى تنمية الشخصيه الإبداعية ،وبلورتها من خلال إکسابها الخبرات والإتجاهات غير النمطية في الممارسه والتجريب.
Abstract
For long design associated with the realization of mind and thinking to produce art works that Achieve the objectives sought by the artist designer, And always designer sought and seeks strives for research and experimentation
And permanent access to scientific theories, check and study the explanations of natural phenomena In an attempt to dislodge the mystery and the creation of new intellectual trends to enrich the field of design, And ornamental design with the  new and innovative.
In this context, the present research seeks to create the  appropriateeducational environment for the students of Art Education,for  creative thinking in the field of ornamental design by the use of computer graphics software applications in the design and implementation of their technical projects ,As for those programs of possibilities and tools  that Develop theirminds, And contribute to creating an environment for experimentation and freedom and the launch of thinking and creativity, with a corresponding significant impact on the creative character development, and fleshed out by teaching them experiences and trends atypical in practice and experimentation.
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية