العمارة التفکيکية فى فنون ما بعد الحداثة کمدخل لتنمية التفکير الابداعى لطلاب التربية الفنية

نوع المستند : بحوث علمية محکمة

المؤلف

مدرس النحت بقسم التربية الفنية- کلية التربية النوعية- جامعة عين شمس

المستخلص

ملخص البحث:
فى نهاية السبعينات وفى الغرب الأوربي بدأت النظرة تتغير نحو التوجه الجديد. مرحلة التشکک تطورت إلى رفض، ثم محاولة البحث عن البديل کان هو توجه عريض مکون من عدة مدارس عرفت فى مجملها بإسم عمارة (ما بعد الحداثة)، فقد سعت لتجاوز واحدة من سلبيات عمارة الحداثة أشهرها وأهمها کانت التفکيکية والتي تعاملت مع الشکل المعمارى بمفهوم جديد. سعت لهدم وخلخلة تلک الأشکال الهندسية النقية المنتجة بأعلى درجات الإتقان واکتسبت بذلک درجة عالية من القدسية عند الحداثيين ،وفکرة التفکيکية تقوم على أن سر الأشکال يکمن بداخلها، وفهمها الصحيح يتم بتفکيکها وفضفضتها والولوج إلى دواخلها.
والتفکيکية المعمارية، في هذا المعنى فإنها بمثابة سؤال المعماريين لأنفسهم هل بمقدور العمارة أن تتخلى عن هيمنةعلم الجمال " الاستيتيقا " الکلاسيکي ؟، هل بامکانها أن تنفصل عن النفعية والوظيفية ؟، وهل ثمة مفاهيم راسخة تحدد النظام ؟، وهل بالإمکان تشييد مبنى بالتخلي عن تلک المبادئ الأساسية المتعارف عليها والمألوفة لخلق عمارة يتضمنها مبادئ التوازن والخطوط الأفقية والعمودية ؟؛ أم أن ثمة عمارة أخرى تنشد بالضرورة تهشيم القيم القديمة من أجل إبداع أشکال هندسية جديدة؟، وللإجابة عن مثل تلک التساؤلات يتعين أولاً التخلص من المفاهيم القديمة، ويتعين لزوم خلق أشکال جديدة، وفضاءات جديدة وأنواع جديدة من المباني، والتي فيها تبدو تلک الموتيفات " مکتوبة " مجددا، لکنها الآن تبدو فاقدة لهيمنتها الأولى.
ويتناول هذا البحث يتناول مفاهيم ومبادئ هذا الاتجاه المعماري، عن طريق تناول مجموعة من الأشکال الهندسية وتحليليها للوصول إلى امکانات تشکيلية جديدة ومعاصرة ، قائمة على الفکر المعمارى التفکيکى، لتنمية التفکير الابداعى لدى طلاب التربية الفنية في مجال التشکيل المجسم.
 
 
 
 
 
Deconstruction architecture in the arts of postmodernism as an input for the development of creative arts education to students thinking
Research Summary:
At the end of the seventies and in the European perception of the West began to change for the new trend. Skepticism stage evolved to reject and then try to look for alternative was headed wide consisting of several schools known in its entirety in the name of building (postmodern), has sought to overcome one of the cons of building modernity most famous and most important of which was the deconstruction and that dealt with the shape architectural new concept . Sought to destroy and destabilize those pure geometric shapes produced the highest degree of perfection and thus gained a high degree of sacredness when modernists., And the idea of deconstruction based on forms that the secret lies inside them, and the right to understand and be dismantled And deconstruction architecture, in this sense, they serve as architects question for themselves Is architecture that can give up its dominance of aesthetics "Alastiiqa" classic?, You can be separated from the utilitarian and functional?, Is there a well-established concepts define the system?, Is is possible to construct a building to abandon those the basic principles generally accepted and familiar to create architecture, including the principles of balance and lines horizontal and vertical?; or that other building necessarily seek to smash the old values in order to create new geometric shapes ?, To answer such questions must first get rid of the old concepts, and should be unnecessary to create new forms and new spaces and new types of buildings
This research deals with the concepts and principles of this architectural direction, by taking a set of geometric shapes Its analyzes to gain access to new and contemporary plastic arts potential, based on the architectural deconstructive thought, for the development of creative thinking among students of art education .
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية