الارتجال المسرحى بين عروض التعبير الحرکى ومسرح المقهورين دراسة تحليلية لنماذج مختارة

نوع المستند : بحوث علمية محکمة

المؤلف

مدرس بقسم الإعلام التربوى کلية التربية النوعية – جامعة المنوفية

المستخلص

تهدف الدراسة الحالية إلى معرفة الأسس العلمية للارتجال سواء فى عروض التعبير الحرکى أو مسرح المقهورين. وکيف يمکن توظيف الارتجال کتقنية تحقق الإبداع والتميز للعمل المسرحى سواء فى عروض التعبير الحرکى أو مسرح المقهورين. ويقدم البحث أولاً مقدمة تحوى ملخصاً لبدايات ظاهرة الارتجال فى المسرح ، ثم تقدم الدارسة عرضاً لمشکلة الدراسة والأهمية والأهداف ، ثم منهجية البحث وأدواته ثم تستعرض الدراسة التحليلية من خلال تحليل العروض عينة الدراسة.
وقد توصلت الدراسة إلى عدة نتائج أهمها:-
-      ان العروض المقدمة لمسرح المقهورين ( عينة الدراسة ) تنصب على الترکيز على المتفرج الذى يشارک فى الحدث بالفعل عن طريق الارتجال وبالتالى يصبح له دور بطولى يجعله قادرا على القيام بالفعل الحقيقى فى الحياة.
اسفرت النتائج على أن أهم أسس الارتجال سواء فى عروض مسرح الراقص أو مسرح المفهورين هو سرعة البديهة والتأليف الفورى ، والاستجابة مع المشاهد وفقاً لتوقعاته مع تعديلها فى المسار الصحيح.
 
Abstract
The Current study aims at finding out the scientific bases of improvisation, both in motifs or in the theater of the oppressed. And how to employ improvisation as a technique that achieves creativity and excellence for theatrical work, both in expressions of motion or the theater of the oppressed. The study presents a summary of the beginnings of the phenomenon of improvisation in the theater. The study presents the problem of study, importance and objectives, then the methodology of the research and its tools                                                  
The study reached several results, the most important of which are           
- The performances presented to the theater of the oppressed (sample study) focus on the spectator who is already participating in the event through improvisation and thus has a heroic role to be able to do the real thing in life.
- The results found that the most important foundations of improvisation, both in the theater performances of the dancer or the theater of the oppressed, is the speed of the intuitive and instantaneous composition, and respond with the viewer according to his expectations and adjusted in the right track.
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية