العلاقة بين فعالية أداء مديري المدارس والحصول على الرخصة المهنية دراسة استطلاعية على المدارس القطرية

نوع المستند : بحوث علمية محکمة

المؤلفون

1 کلية التربية- جامعة قطر

2 وزارة التعليم والتعليم العالي

المستخلص

استهدفت هذه  الدراسة بحث العلاقة بين حصول مديري المدارس في قطر على رخصة مهنية وفعالية أدائهم من واقع تقارير الأداء المدرسي، باعتبار نسبة رضا الطلبة، والمعلمين، وأولياء الأمور عن المدرسة التي يعمل فيها مدير المدرسة مؤشراً على فعالية أدائه.
وقد تم اختيار عينة عشوائية من تقارير الأداء المدرسي للعام الدراسي 2015/2016 من الموقع العام لوزارة التعليم والتعليم العالي القطرية لمدارس بلغ عددها 108. وقد اشتملت العينة على 52 مدرسة حصل مديروها على رخصة مهنية، و56 مدرسة لم يحصل مديروها على رخصة مهنية.
وأظهر تحليل النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية لرضا الطلبة عن أداء المدرسة يعزى إلى حصول المدير على رخصة مهنية، بينما ظهرت فروق ذات دلالة إحصائية لرضا المعلمين وأولياء الأمور عن أداء المدرسة لصالح المدارس التي حصل مديروها على رخصة مهنية.

وقد انتهت الدراسة إلى مجموعة من المقترحات والتوصيات لتطوير نظام الرخص المهنية في دولة قطر. 
 The purpose of the study was to examine the relationship between obtaining the professional licenses and effective performance of school leaders as identified by school performance reports. It was assumed that students, teachers, and parents’ levels of satisfaction in school reports are indicators of school leader’s effectiveness. Data was gathered from 108 school performance reports as published by Ministry of  Education & Higher Education for the year 2015-2016. School leaders in 52 participating schools obtained the professional licenses while school leaders in 56 participating schools have no professional licenses. Percentages, standard deviations, and t-tests were used to analyze the data. Results showed that no statistical differences were found in students’ satisfaction between the two school types. However, there were statistical differences in parents and teachers’ satisfaction in the two school types attributed to obtaining the professional license. Teachers and parents of students in schools run by licensed school leaders satisfied more than schools run by unlicensed school leaders. Finally, many recommendations and implications were discussed and proposed.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية