فاعلية الخامة کمثير فى تنمية مهارة الإبتکار لدى عينة من الطلاب (دراسة حالة)

نوع المستند : بحوث علمية محکمة

المؤلف

مدرس

المستخلص

تهدف الدراسة الحالية الى التعرف على دور الخامه کمثير فنى کاحد ادوات التعبير الفنى والتى يمکن ان تساهم فى تنميه مهارات اللابتکار لدى عينه من الطلاب المترددين على المرکز الاستکشافى للعلوم ببورسعيد ، والذى يسمح للطلاب بالتعلم الحر من خلال الاستکشاف والاستمتاع وحبه الغريزى للمعرفة واحترام شخصيته بعيدا عن جو الدروسو الامتحانات المنظمة التقليدية ،کما يسمح للکبار بان يکتشفوا قدرات ومواهب رواد المرکز ، والقاء الضوء على بعض الانشطة الفنية المتنوعه التى يقدمها المرکز ؛ بما يساهم فى انتاج اعمال فنية مبتکرة ومتنوعه؛ فى ضوء الفروق الفرديه وقدرات الطلاب واستعدادهم ، وايضا الى اى مدى يمکن ان تکون الخامه حافز ومؤثر على ابتکار الطلاب وابداعهم وحبهم للعمل الفنى اليدوى بعد انتهاء التدريب على استخدام الخامه ومعرفه امکانياتها التشکيليه ، وأظهرت نتائج الدراسة ما يلى :
1- الاثر الايجابى للأستخدام الخامه فى التعبير الفنى وحب العمل اليدوى والابتکار لدى عينة من الطلاب .
2- تحسن وتطور المهارات الفنية فى أداء الطلاب فى مجالات الفن المختلفة ، من خلالعرض نمازج لبعض الورش الفنية .
3- تفوق الاستراتيجيه المستخدمة (التجريب بالخامة ) بالمقارنه بطرق التدريس التقليدية .
 Summary :
The current study aims at recognizing the role of a raw material as an artistic   stimulus, as a tool of artistic expression which can contribute for developing the skills of creativity for a group of students whom frequently come to the exploration centre for science in Port Said .thiscentre allows students to free learning through exploring , enjoying and students` like for getting knowledge and respect his personality out of the atmosphere of exams and traditional , regulated lessons , as it allows adults to explore the abilities and talents of centre comers . it also focuses and highlights on some of the variety of activities offered by the centre in order to helpdifferent, various works of art to be produced through the individuality of each person and the abilities of students and their readiness .And also, to what extent the raw material works as a push and stimulates the creativities of students and their love for artistic work  after finishing the training course of using the raw material and knowing the formative properties of it .
The study shows the following points :
1-the positive effect for using the material in art – expression, liking of hand-made work andthe creativity of the  group of students.
2-developing and improving art-skills of students` performance in different field of art ,through showing symbols of some art-workshops.
3- excelling the used strategies ( using the material) if it is compared to the traditional teaching methods. 
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية