ادراک الجمهور المصري للرسائل الخفية بالإعلان الرقمي

نوع المستند : بحوث علمية محکمة

المؤلفون

1 أستاذ العلاقات العامة والإعلان کلية الإعلام – جامعة القاهرة

2 مدرس الإعلام التربوي بکلية التربية النوعية – جامعة المنوفية

3 باحثة ماجستير بقسم الإعلام التربوي بکلية التربية النوعية – جامعة المنوفية

المستخلص

هدفت الدراسة الى التعرف على مدى ادراک الجمهور المصري للرسائل الخفية بالإعلان الرقمي ، وکذلک التعرف على کيفية استخدام المعلن للتقنيات والاستراتيجيات الخفية ، وحجم استخدام کل منهما فى الإعلان الرقمي ؛ وذلک لتحديد علاقة المثيرات والاستراتيجيات اللاشعورية المتضمنة فى سياق الإعلانات الرقمية بنوعية السلعة المعلن عنها.
وتُعد هذة الدراسة من الدراسات الوصفية حيث اعتمدت على منهج المسح الإعلامي بشقيه التحليلي والميداني ، حيث قامت الباحثة بتحليل عينة عمدية من الإعلانات الرقمية الموجودة على شبکة الإنترنت تمثلت في 95 إعلان رقمي ممن يتضمن مثيرات واستراتيجيات خفية في سياقه ، وعلى ضوئها قامت الباحثة بتصميم صحيفة الإستبيان وتطبيقه على عينة عمدية بلغ عددها 400 مفردة من الجمهور المصري العام بکل من محافظة (المنوفية – الغربية – القاهرة – المنيا – الاسکندرية) ، وقد قامت الباحثة بإستخدام البرنامج الإحصائى (SPSS) لإجراء المعاملات و الاختبارات والمعالجات الإحصائية المختلفة.
Summary of Study:
The study aims to learn about the Egyptian public's perception of subliminal messages in digital advertising, as well as how to use the Advertiser for subliminal technologies and strategies, and how much the use of both in digital advertising to determine the relationship of the stunts and the subconscious strategies included in the context of digital advertising to the quality of the advertised product.
The study is a descriptive study, which relied on the Analytical and field information survey methodology, where the researcher analyzed a sample intentional digital ads on the Internet were 95 digital ads with hidden stunts and strategies in context, and in light, the researcher designed the questionnaire sheet and applied it to an intentional sample of 400 individual Egyptian general public in (Al-Menoufia Governorate – Gharbiya – Cairo – Minya – Alexandria), the researcher using the SPSS statistical program has performed the transactions and Different statistical tests and treatments.
The study found a series of results, the most important of which were:
• The results of the analytical study confirmed that invisible messages are one of the most visible types of hidden messages used in the context of digital advertising via Facebook by 87.3%, followed by 6.3% hidden audio message, and 8.4% invisible audio-visual messages.
• The study concluded that the follow-up of digital advertisements via the internet is carried out randomly during the online search process by the study sample by 83.5%.
• Respondents trend towards digital advertising over the internet, where the digital advertisements are seen as a source of distraction and great inconvenience to them during their presence on the Internet, and they represent a breakthrough in their privacy, especially if they are interspersed with sites and appear in a surprising way to take their attention.
• Respondents were significantly affected by the hidden message strategies included in the context of digital advertising by 39.25%.
• The results of the field study confirmed the low awareness of the hidden messaging techniques contained in the context of digital advertising.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية