تقويم دور أخصائى الإعلام التربوى فى ضوء المعايير القومية لضمان جودة التعليم والإعتماد

نوع المستند : بحوث علمية محکمة

المستخلص

استهدف هذا البحث تقويم دور أخصائى الإعلام التربوى فى ضوء المعايير القومية لضمان جودة التعليم والإعتماد من أجل معرفة نقاط الضعف ومعالجتها ونقاط القوة لتعزيزها ، وتم إستخدام المنهج الوصفى لدراسة الواقع وتحديد العوامل المؤثرة فيه والتحليل والتفسير، واستخدمت الباحثة عينة قوامها 400 مفردة من أخصائيين الإعلام التربوى وإستخدمت الباحثة الإستبيان لجمع المعلومات المطلوبة وتوصلت إلى أن أهم أسباب القصور فى دور أخصائى الإعلام التربوى من وجهة نظر الإخصائيين عدم وجود معايير واضحة ومحددة لدور أخصائى الإعلام التربوى فى المجال المدرسى، حيث جاءت بنسبة بلغت 89.50% من إجمالى مفردات عينة الدراسة، کما استخدمت الباحثة الإستقصاء بالمقابلة لعينة قوامها 100 مفردة من مراجعين الجودة بالهيئة القومية لضمان جودة التعليم والاعتماد، وجاء رأى المراجعين فى عمل أخصائى الإعلام التربوى فى المدارس التى قاموا بمراجعتها أنه غير مؤثر فى قرار اعتماد المدرسة، بنسبة بلغت 85.00٪ من إجمالى مفردات عينة مراجعين الجودة .
Targeted this research to evaluatthe role of the educational media specialist in light of the national standards to ensure the quality of education and accreditation in order to identify the weaknesses and their treatment and the strengths to strengthen them. The descriptive approach was used to study the reality and identify the factors influencing it, analysis and interpretation. The researcher used a sample of 400 individuals of educational media specialists The researcher asked the questionnaire to collect the required information and found that the most important reasons for the lack of the role of the specialist of educational information from the point of view of specialists, the lack of clear and specific criteria for the role of specialist media education, came at a rate of 89.50% of the total single And the researcher used the survey to interview a sample of 100 quality reviewers in the National Authority for Quality Assurance of Education and Accreditation.The reviewers of the work of the educational media specialist in the schools that reviewed them found that Was not affected by the decision to approve the school, with 85.00% of the total sample of the quality reviewers.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية