توظيف الرمز في المسرح السياسي المصري من 1973:1967م" دراسة تحليلية "

نوع المستند : بحوث علمية محکمة

المؤلفون

1 أستاذ الديکور و الفنون التعبيريه بکلية الفنون الجميله والرئيس الاسبق لقسم علوم المسرح باداب حلوان -جامعة حلوان

2 مدرس بقسم العلوم الاجتماعية والاعلام تخصص فنون مسرحيه کلية التربية النوعية – جامعة المنوفية

3 المعيدة بقسم الإعلام التربوي(شعبة مسرح) کلية التربية النوعية- جامعة طنطا

المستخلص

هدف البحث للتعرف علي مدى توظيف الرمز في المسرح السياسي المصري في الفترة من عام 1967م حتي عام 1973م وذلک من خلال تحليل عدد من أهم النصوص المسرحية في هذه الحقبة . وقد جاءت الدراسة في أربعة فصول الأول يتناول الاطار المنهجي للدراسة  و الفصل الثاني بعنوان" المسرح السياسي " وقد تناولت الباحثة فيه مفهوم المسرح السياسي ونشأته وأشکاله وتوظيفه  وجاء الفصل الثالث بعنوان" توظيف الرمز في المسرح " وقد تم تناوله في ثلاث مباحث أولها تناول الرمز ومفاهيمه وأنواعه و مستوياته وتجلياته في الأدب والمسرح خاصة والمبحث الثاني يتناول قراءة النص المسرحي في ضوء تأويل رمزي والمبحث الثالث تناول الأوضاع السياسية والاجتماعية في مصر بعد النکسة وقد جاء الفصل الرابع بعنوان "توظيف الرمز في المسرح السياسي المصري من عام 1967الي1973 "وقد قامت الباحثة بتحليل النصوص عينة الدراسة والتعرف علي مدى توظيف الرمز بها علي مستوي کافة عناصر البناء الدرامي وقد توصلت الباحثة الي عدد من النتائج أهمها:
لقد توصلت الباحثة من خلال تحليل المسرحيات عينة الدراسة أن الرمز قد تم استخدامه بصورة واسعة في نصوص المسرح السياسي المکتوبة فى الفترة عينة الدراسة. وقد ناقشت مسرحيات العينة عدد من القضايا المحورية مثل الصراع الطبقي في هذه المرحلة الزمنية وأيضاً مراکز القوى وتسببها فى نکسة 67 کما ناقشت أيضاً القضية الفلسطينية لمدى التصاقها بالأوضاع المصرية بعد النکسة  وأيضاً علاقة الحاکم بالمحکوم وصورة الحاکم في عيون شعبه وقضية الحرية کما في مسرحية باب الفتوح ومن القضايا المحورية أيضا نکسة 67 وأثرها على الشعب المصري وأسبابها کما في مسرحية 7 سواقي، لا يوجد رموز ثابتة استخدمها کُتاب العينة للدلالة على الهزيمة بل لکل عملٍ رموزه الخاصة المنسوجة من وحي خيال مؤلفه
ولقد جاءت المسرحيات عينة الدراسة لتعکس الظروف السياسية والاجتماعية لهذه الفترة شکلاً ومضموناً .
وقد کان لنکسة 67 عظيم الأثر على کًتاب هذه المرحلة فنجدهم جميعاً يربطهم هَمٍ واحد وهي الهزيمة التي جسدها کلاً منهم في أعماله بطريقة رمزية أو حتى مباشرةً کما أثرت على الاتجاه الفني لبعض الکًتاب فنجد البعض کألفريد فرج يلجأ للمسرح التسجيلي ليُعرف الشعب على عدوه ويلجأ نجيب محفوظ للمسرح العبثي لأنه خير معبر عن انکساره بعد النکسة .
Study summary:
The objective of the research is to identify the extent of  the use of the symbol in the Egyptian political theater from 1967 to 1973 by analyzing a number of  the most important theatrical texts in this period , the study is divided into four chapters, the first deals with the methodological framework of the study, And the second chapter entitled "political theater" in which the researcher dealt with the concept of political theater,  its origin, forms and employment. The third chapter entitled "The Employment of the Symbol in the Theater" and it has been dealt  in three pivots, the first dealt the symbol , its concepts , types , its levels and manifestations in literature and in theater in particular,  the second deals with the reading of theatrical text in the shade of symbolic interpretation The third topic dealt with the political and social situation in Egypt after the setback. The fourth chapter entitled "The Employment of the Symbol in the Egyptian Political Theater from 1967 to1973” The researcher analyzed the texts  of the study sample  and identified the extent of the use of the symbol on the level of all elements of the dramatic construction. The researcher reached to a number of results, the most important of them are:
 by the analysis of the plays, the sample of the study,  the researcher found that the symbol has been used extensively in Texts of the political theater written in the study sample period . The plays of the sample discussed a number of pivotal issues such as class struggle in this time period as well as centers of power and caused it to set back 67. they also discussed the Palestinian issue and its adherence to the Egyptian situation after the setback, As well as, the ruler's relationship with the governed and the image of the ruler in the eyes of his people And the issue of freedom as in the play of  Bab Al-Fotouh and the central issues also setback 67 and its impact on the Egyptian people and its reasons as in the play 7 Swazi.
  There are no fixed symbols used by the sample writer  to indicate defeat, but for each work has its own symbols which woven from the imagination of his author.
The plays of  the study sample  reflected  the political and social conditions of this period in form and content . the setback has a great effect on the writers  of this stage we find them all linked to one grief and the defeat  embodied in each of their work in a symbolic way or even directly.  As affected on the artistic direction of some writers, we find some as Alfred Faraj resort to the documentary theater to inform the people about their enemy .  Naguib Mahfouz resort to the absurd theater because it is better to express his break after the setback.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية