تعد المناهج النقدية الغربية مصدراً آساسياً للحرکة النقدية العربية. وبالبحث فى مدى توافق تلک المناهج مع الإنتاج الأدبى العربى يتضح أن اختلاف المنابع الحضارية التى أنتجت تلک المناهج، يقلل من فعالية تطبيقها على انتاج ادبى وليد بيئة اخرى، ومع ذلک وجب الإفادة من إيجابياتها مع ضرورة عدم الإعتماد على منهج نقدى واحد. فرغم غزارة الإنتاج المنهجى الغربى إلا أنه لايوجد منهج يمکن الاعتماد عليه بشکل نهائى لتفسير النص وتقييمه .ظهر على الساحة النقدية العربية مايسمى بالمنهج العربى التکاملى للتخفيف من حدة الاضطراب بين المناهج النقدية ،وتعددت المحاولات لوضع آليات واضحة لهذا المنهج ويعد البحث محاولة لوضع هذا المنهج العربى فى إطارة الصحيح . The problems of the western critical subjects and its influence on the Arab modern critic (for example the complete Arab subject) western critical subjects are considered as a main guide to the Arab critical movement and in looking for matching between the Arab artistic production, we find that the difference between western civilization sources which produced those subjects don't match with the Arab artistic products.so we have to take the positives and should not depend on one critical subject, because there is no subject which can explain the artistic text. So Arab critics produced the complete Arab subject, and this research is an experiment to put the Arab subjects in the right way.