المفاهيم الفلسفية والجمالية لفن الطاقة کمدخل لاثراء المشغولة الخشبية المعاصرة

نوع المستند : بحوث علمية محکمة

المؤلف

مدرس بقسم التربية الفنية تخصص اشغال الخشب بکلية التربية النوعية جامعة المنوفية

المستخلص

قدمت لنا الاتجاهات الفنية المعاصرة  انماطا واشکالا مختلفة من الفنون من خلال تطور الفکر الابداعي المتمثل فى المدارس والحرکات والمذاهب التشکيلية الحديثة  والمعاصرة ، حيث نرى تطورا واضحا فى تکوين وبناء العمل الفني داخل دراسة تشکيلية جادة ، والتي شغلت مساحة کبيرة من تفکير رواد المدارس الحديثة ، بهدف اثراء مجال الفن التشکيلي باعمال فنية تتسم بالتفرد والاصالة والابداع .
ومجال اشغال الخشب يسعي إلي  مواکبة التقدم والازدهار الفنى , بهدف الوصول الى الصياغات والحلول التشکيلية المبتکرة ، والکشف عن الابداعات والمحاولات الابتکارية الجادة ، بهدف خلق اجيال تتصف بالقوة والوعي والنضوج الفني الکامل والتکيف مع سمات العصر الحالي عصر السرعة والانجازات والتکنولوجيا ، فعلينا ان نبذل المزيد من الجهد  والدراسة وان نستخدم احدث الاساليب التشکيلية والبعد عن کل ما هو مألوف، تقليدي والمحاولة الجادة لتقديم صياغات فنية مدروسة باساليب مستحدثة تتسم بالابتکار والاصالة والعصرية .
وخامة الخشب من الخامات التي تمتلک مقومات ومميزات مثل سهولة التشکيل وتقبلها لإجراء العمليات التقنية المختلفة ، والتي يمکن أن تساهم في تحقيق القيم الجمالية للمشغولة الخشبية ، مما يتيح للفنان التصرف بحرية أکبر في عملية التصميم بشکل عام ، حتي  يصل في النهاية بعمل فني ينبض بطاقته الذاتية ، والذي قد يکون له أثر کبير في توجيه نظر المشاهدين إلي تأمل تلک العلاقات والتحاور معها ذهنياً وبصرياً .
فمن خلال دراسة بعض الاعمال لفناني الطاقة ، يمکن الکشف عن القيم الجمالية للمشغولة الخشب مما يوفر للمتعلم فرصة للتجريب والممارسة ليکشف عن القيم والمفاهيم الفلسفية والجمالية لفن الطاقة ، وکيفية تناولها برؤية مبتکرة مما يزيد فاعلية الحوار التشکيلي بين مکونات العمل الفني ، ويتيح إنتاج مشغولة خشبية تتميز بالمعاصرة .
وعلي ذلک فالباحث يحاول الإفادة من جوهر المعطيات الجمالية والتشکيلية لفن الطاقة ،والابعاد الجمالية لتناول خامة الخشب ، وإبراز ذلک في إستخدانات تتفق والفکر التطبيقي في مجال اشغال الخشب ، حيث أن مجال اشغال الخشب معني بدراسة کل ما هو جديد في مجال الفن التشکيلي لطرح مداخل جديدة للتدريس ، من خلال الابعاد الفلسفية والمفاهيم التشکيلية والتقنية الحديثة ،  للوصول إلي اعمال فنية معاصرة في مجال اشغال الخشب .
Abstract
Contemporary artistic trends introduced us to different styles and forms of the arts through the development of creative thought represented in schools, movements and modern and modern plastic arts. We see a clear development in the composition and construction of the artistic work within a serious computer study, which occupied a large area of thinking of school leaders Modern art, with the aim of enriching the field of art with works of art that are unique, original and creative.
And the field of woodworking seeks to keep abreast of the progress and prosperity of art, in order to access the formulations and innovative plastic solutions, and the discovery of innovations and creative endeavors seriously, in order to create generations of strength and awareness and full technical maturity and adapt to the features of the current era era of speed and achievements and technology, We need to make more effort and study, use the latest plastic styles and keep away from everything that is familiar, traditional, and serious attempt to provide artistic formulations with innovative methods, innovative, original and modern.
And wood raw materials that have the characteristics and features such as ease of formation and acceptance of the various technical processes, which can contribute to achieve the aesthetic values of woodworking, allowing the artist to act more freely in the design process in general, Which may have a significant impact in directing viewers to the contemplation of these relations and dialogue with them mentally and visually.
Through the study of some works of energy artists, the aesthetic values of woodworking can be revealed, thus providing the learner with an opportunity for experimentation and practice to reveal the philosophical and aesthetic values and concepts of the art of energy, and how to deal with an innovative vision which increases the effectiveness of the plastic dialogue between the components of the work .
Therefore, the researcher tries to benefit from the essence of the aesthetic and formative data of the art of energy, and the aesthetic dimensions of the wood material, and to highlight it in the uses consistent with applied thought in the field of woodwork, as the field of woodwork is interested in studying everything new in the field of art to introduce new approaches to teaching , Through the philosophical dimensions and concepts of plastic and modern technology, to access the work of contemporary art in the field of woodwork

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية