التأثيرات الإدراکية لرمزية اللون ودورها فى تصميم الشعار

نوع المستند : بحوث علمية محکمة

المؤلف

أستاذ مساعد بقسم التصميمات الزخرفية أستاذ مساعد فى التربية الفنية – تخصص تصميم کلية التربية الفنية – جامعة حلوان

المستخلص

ملخص البحث
يساهم الشعار بدوراً هاماً فى أوجه الحياة المعاصرة بإعتباره أحد وسائل الإتصال التى تعتمد على الإيجاز فى نقل الفکرة أو الرسالة، فهو رسالة ذات دلالة تتصل بهدف معين موجه إلى المشاهد، وقد يکون بنائها عبارة عن شکل أو حرف أو کلمة أو عناصر خطية حرة موجزة ذات دلالات رمزية لونية خاصة تثير المشاهد وتؤثر فى إدراکه الحسي والعقلي والوجدانى بإسلوب بنائي وفني متميز .
ويعد اللون أحد أهم عناصر تصميم الشعار التى تعکس البعد الحسي والتأثير الإدراکى له، حيث يعد الشعار من المقومات الأساسية لتوصيل الرسالة الإعلانية المُراد التعبير عنها فى إطار جمالي فکرى معاصر، ولذلک تظهر فاعلية مؤثرة لدور وأهمية اللون کعنصر له دلالة فى تصميم الشعار، والجدير بالذکر أن تصميم الشعار بإعتباره وسيلة لغاية ترتبط ارتباطاً وثيقاً بمفهوم التنظيم والإتساق الذى يهدف لوضع حلول إبتکارية لأحد المشکلات التى تتحول إلى واقعاً بنائياً له بعداً إدراکياً هادفاً، وقد تعددت الدراسات التى تناولت مفاهيم اللون وقوانينه ونظرياته، إلا أن الإهتمام ببحث اللون وما يتضمنه من دلالات رمزية ذات تأثير إدراکي للمشاهد ودورها فى تصميم الشعار لم يحظى بالإهتمام من قبل البحوث والدراسات السابقة، کما أن إهتمام الطلاب فى مجال تصميم الشعار ينصب على إرتباط الشکل واللون بالأسس الجمالية دون الترکيز على دلالته الرمزية ودورها فى إثراء المضمون الجمالي والوظيفي للشعار، ولهذا أهتم البحث الحالي بتدعيم تدريس تصميم الشعار من خلال الترکيز على دراسة رمزية اللون وما يرتبط به من دلالات إدراکية ونفسية ذات تأثير قوى على المشاهد، والترکيز على العلاقة الفعالة بين رمزية اللون والبناء الوظيفى للشعار .
 
 
 
Summary
The perception effects to color symbolism
and its role in logo design
 
Contributes logo is an important Bdora in aspects of contemporary life as a means of communication that relies on brevity in the transfer of the idea or message, it is significant relate to a particular goal oriented to the viewer a message, it may be built is a form or a letter or a word or linear elements of a free summary of semantics symbolic color especially excite the viewer Bdalaladtha and affect sensory perception, mental and emotional manner builders an outstanding technician.
 
Color is one of the most important elements of the logo design that reflects the sensory and cognitive his dimension, where it is the basic components to deliver advertising message to be expressed in the context of Jamali intellectual contemporary, and therefore the effectiveness of moving to the role and the importance of color as his significance in the logo design show, is worth mentioning that the logo design as a means to an end it is closely linked to the concept of organization and consistency, which aims to develop innovative solutions to one of the problems that turn into reality structurally him dimension cognitively meaningful, were numerous studies that dealt with the concepts of color and its laws and theories, but the interest in examining the color and the promise of semantics and its symbolism in logo design It did not receive the attention by the research and previous studies, and the students' interest in the field of logo design focused on the correlation shape and color foundations aesthetic without focusing on significant Avatar and its role in enriching the content of aesthetic and functional of the logo, but this care present research to strengthen the teaching of the logo design by focusing on the study symbolic color and associated cognitive and psychological connotations, and focus on the effective relationship between color and construction career symbolic logo.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية