استهدفت الدراسة التعرف على دور مسرحة المناهج فى تحسين بعض جوانب العملية التعليمية بمؤسسات التعليم قبل الجامعى بجمهورية مصر العربية، واعتمدت الدراسة على المنهج الوصفى، وتکونت عينة الدراسة من (120) من أخصائيي ومشرفى المسرح المدرسى ومعلمى المواد والمديرين والقيادات التعليمية بمحافظات ( القليوبية – القاهرة – المنوفية )، وأيضاً (240) مفردة من الطلاب بمحافظات ( القليوبية – القاهرة – المنوفية )، وذلک فى مراحل التعليم قبل الجامعى، وتم تطبيق استبيان على الأخصائيين والمعلمين والقيادات (إعداد الباحث) وکذلک استبيان على الطلاب (إعداد الباحث) . من أهم النتائج :
تُسهم مسرحة المناهج فى تحسين بعض جوانب العملية التعليمية (الطالب – المعلم – المنهج) بمؤسسات التعليم قبل الجامعى من وجهة نظر المعلمين والأخصائيين والقيادات التعليمية.
تُسهم مسرحة المناهج في تحسين بعض جوانب العملية التعليمية بمؤسسات التعليم قبل الجامعى من وجهة نظر الطلاب.
The Role of turning the Curriculum into Plays in Improving some aspects of the educational process in the pre-university educational institution in Egypt. Abstract : The study aims at identifying the Role of turning the Curriculum into Plays in Improving some aspects of the educational process in the pre-university educational institutions in Egypt. The study adopted the descriptive method. The participants of the study were (120) specialists and supervisors of school theatre, teachers of subjects, School administrators and leaders in(Qaluobia,Cairo,Menoufia) in ` the pre-university educational institutions. The questionnaire was applied to the participants(prepared by the researcher), and a questionnaire for the students(Prepared by the researcher). The results were:
Turning the Curriculum into Plays contributes in improving some aspects of the educational process(student-teacher-curriculum) in the pre-university educational institutions)from the point of teachers’ , specialists’ and educational leaders’ views
Turning the Curriculum into Plays contributes in improving some aspects of the educational process in the pre-university educational institutions)from the point of students’ views
السيد, أحمد السيد محمد. (2017). دور مسرحة المناهج فى تحسين بعض جوانب العملية التعليمية بمؤسسات التعليم قبل الجامعى بجمهورية مصر العربية. المجلة العلمية لکلية التربية النوعية - جامعة المنوفية, 4(العدد التاسع يناير 2017 الجزء الاول), 39-84. doi: 10.21608/molag.2017.160950
MLA
أحمد السيد محمد السيد. "دور مسرحة المناهج فى تحسين بعض جوانب العملية التعليمية بمؤسسات التعليم قبل الجامعى بجمهورية مصر العربية". المجلة العلمية لکلية التربية النوعية - جامعة المنوفية, 4, العدد التاسع يناير 2017 الجزء الاول, 2017, 39-84. doi: 10.21608/molag.2017.160950
HARVARD
السيد, أحمد السيد محمد. (2017). 'دور مسرحة المناهج فى تحسين بعض جوانب العملية التعليمية بمؤسسات التعليم قبل الجامعى بجمهورية مصر العربية', المجلة العلمية لکلية التربية النوعية - جامعة المنوفية, 4(العدد التاسع يناير 2017 الجزء الاول), pp. 39-84. doi: 10.21608/molag.2017.160950
VANCOUVER
السيد, أحمد السيد محمد. دور مسرحة المناهج فى تحسين بعض جوانب العملية التعليمية بمؤسسات التعليم قبل الجامعى بجمهورية مصر العربية. المجلة العلمية لکلية التربية النوعية - جامعة المنوفية, 2017; 4(العدد التاسع يناير 2017 الجزء الاول): 39-84. doi: 10.21608/molag.2017.160950