مشکلات التلقي بين أحادية النص وتعددية العرض"طقوس الإشارات والتحولات نموذجا

نوع المستند : بحوث علمية محکمة

المؤلف

مدرس بقسم الاعلام التربوي(مسرح) بکلية التربية النوعية

المستخلص

هدفت الدراسة الى التعرف على أهم مشکلات التلقي للأعمال المسرحية بين أحادية النص وتعدد عرضه ولتحقيق أهداف الدراسة الحالية استخدمت الباحثة المنهج الوصفي التحليلي حيث تکونت عينة الدراسة من النص المسرحي "طقوس الإشارات والتحولات " نصا وعروض النص المجسدة على المسارح المصرية والترکيز على أولى تلک العروض للمخرج حسن الوزير وأسفرت أبرز نتائج الدراسة ان تعددية الإخراج المسرحي للنصوص الأحادية تعد من اهم الإشکاليات التي تقف امام متلقى العرض المسرحي والمتلقي القارئ مما يؤدى الى تضليل المشاهد ويؤثر على مصداقية العرض ويعد من أهم الأسباب الى عزوف الجمهور عن حضور المسرحيات نتيجة لوجود العديد من العوامل المؤثرة على الرؤى الاخراجية للعديد من المخرجين للنص الواحد منها علاقة المخرج بمؤلف النص او مجموعة من العوامل المادية والتي تعد من اهم مشکلات المسرح المعاصر.
Abstract:
 The study aimed to identify the most important problems of receiving the theatrical works between the single text and the multiplicity of the subject and to achieve the objectives of the current study the researcher used the descriptive analytical method where the study sample of the theatrical text "rituals of Signs and transformations" text and presentations of the text embodied in Egyptian theaters and focus on the first of these presentations by the Director Hassan Al Wazir the most prominent results of the study revealed that the plurality of theatrical output of mono texts is one of the most important problems that stand in front of the recipients of the theatrical show and the recipient of the reader, which leads to mislead the viewer and affect the credibility of the show The reasons for the reluctance of the public to attend plays as a result of the presence of many factors influencing the directorial visions of many directors of the text, one of which is the relationship of the Director to the author of the text or a group of material factors, which are the most important problems of the contemporary theater.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية