التسوق الإلکتروني وعلاقته بإدارة بعض الموارد الأسرية لدي عينة من ربات الأسر Electronic Shopping and its Relationship To Management of Some Family Resources in a Sample of Housewives

نوع المستند : بحوث علمية محکمة

المؤلفون

1 معيدة بقسم الاقتصاد المنزلي کلية التربية النوعية جامعة المنوفية

2 أستاذ إدارة المنزل والمؤسسات المساعد کلية التربية النوعية جامعة المنوفية

3 مدرس إدارة المنزل والمؤسسات کلية التربية النوعية جامعة المنوفية

المستخلص

ملخص البحث:-
يهدف البحث بصفة رئيسية إلي دراسة العلاقة بين التسوق الإلکتروني بمحاوره (مرحلة ما قبل الشراء – مرحلة الشراء – مرحلة ما بعد الشراء) وإدارة بعض الموارد الأسرية بمحاورها (إدارة الوقت ,إدارة الجهد ,إدارة الدخل المالي)  لدي عينة من ربات الأسر و تحديد مستوياتهم في کلاً من التسوق الإلکتروني بمحاوره وإدارة  بعض الموارد الأسرية بمحاورها ودراسة الفروق بين ربات الأسر عينة البحث في کلاً من التسوق الإلکتروني بمحاوره وإدارة  بعض الموارد الأسرية بمحاورها تبعا لمتغيرات البحث (البيئة السکنية ,عمر ربة الأسرة, عمل ربة الأسرة, حجم الأسرة, المستوي التعليمي لرب وربة الأسرة, دخل  الأسرة), وقد استخدم لذلک أدوات البحث  المقننة والتي اشتملت علي استمارة البيانات الأولية واستبيان التسوق الإلکتروني واستبيان إدارة بعض الموارد الأسرية وتم تطبيق هذه الأدوات علي عينة من ربات الأسر من ريف وحضر محافظة المنوفية والقاهرة بلغ عددهن (250) ربة أسرة وقد اشترط في عينة البحث أن تکون ربات أسر يقمن بالتسوق الإلکتروني ولديها ابن/ابنة علي الأقل واتبع البحث المنهج الوصفي التحليلي وقد تم تفريغ البيانات وتصنيفها وتبويبها ومعالجتها باستخدام البرنامج الإحصائي Spss للوصول لنتائج البحث وکان من أهمها : وجود علاقة ارتباطية موجبة ذات دلالة احصائية بين الدرجة الکلية للتسوق الإلکتروني والدرجة الکلية لإدارة بعض الموارد الأسرية لربات الأسر عينة البحث عند مستوي معنوية 0,01 . وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات ربات الأسر عينة البحث  في التسوق الإلکتروني بمحاوره وفقاً لمتغيرات (البيئة السکنية – عمر ربة الأسرة – عمل ربة الأسرة )عند مستوي دلالة (0,05 , 0,05 ,0,01) لصالح (ربات الأسر المقيمين بالريف – الفئة العمرية الأکبر سناً – لصالح ربات الأسر العاملات) علي التوالي . عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات ربات الأسر عينة البحث  في التسوق الإلکتروني بمحاوره وفقاً لمتغيرات (حجم الأسرة ,المستوي التعليمي لرب وربة الأسرة , دخل الأسرة). وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات ربات الأسر عينة البحث  في إدارة بعض الموارد الأسرية بمحاورها وفقاً لمتغيرات (عمل ربة الأسرة – حجم الأسرة – الدخل الشهري )عند مستوي دلالة (0,05) لصالح (ربات الأسر غير العاملات  – حجم الأسرة الأکبر – الدخل الشهري المرتفع )علي التوالي . عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات ربات الأسر عينة البحث  في إدارة بعض الموارد الأسرية بمحاورها وفقاً لمتغيرات (البيئة السکنية – عمر ربة الأسرة – المستوي التعليمي لرب وربة الأسرة).وقد أشارت أهم توصيات البحث إلي الاهتمام بتقديم دورات تدريبية لربات الأسر العاملات وغير العاملات لرفع  مستويات وعي ربات الأسر بالمستحدثات التکنولوجية وطرق التعامل معها وکيفية الاستفادة منها بکفاءة في إدارة مواردها الأسرية المختلفة وتخفيف العبء عن کاهل ربات الأسر وخاصة العاملات وذلک من خلال جمعيات تنمية المجتمع ومکاتب الاستشارات الأسرية ,الاهتمام بتوعية المستهلک الإلکتروني بأفضل المواقع الإلکترونية التي يمکن الشراء منها وکذلک المواقع الإلکترونية المزيفة والتي قد يتعرض المستهلک من خلالها للاحتيال وذلک من خلال جهاز حماية المستهلک .الاهتمام بدراسة  حاجات ورغبات وأذواق المشتري عبر الإنترنت ومراعاتها عند تصميم الموقع الإلکتروني وکذلک عند عرض المنتجات والخدمات عبر الشبکة وذلک بواسطة  أصحاب المواقع الإلکترونية والشرکات.
Aim of Study  :
     Study the relationship between Electronic Shopping and Management of Some Family Resources  in a Sample of Housewives and determining their levels of  Electronic Shopping and Management of Some Family Resources  And study the differences between Housewives, the research sample in both electronic shopping with its axes and the management of some family resources in its axes according to the variables of the research (housing environment, age of the female head of the family, the work of the female head of household, the size of the family, the educational level of the head of the household head, family income). For this purpose, standardized research tools were used, which included the primary data form, e-shopping questionnaire, and a questionnaire for managing some family resources. These tools were applied to a sample of female heads of households from rural and urban areas of Menoufia and Cairo. Their number reached (250) housewives. Housewives do e-shopping and have at least one son / daughter. The research followed the descriptive and analytical approach, and the data has been unloaded, classified, classified and processed using the statistical program Spss to reach the results of the research. It was one of the most important: The presence of a positive correlation with statistically significant between the total degree of e-shopping and the total degree of management of some family resources for female heads of household for the research sample at the level of significance 0,01. There are statistically significant differences between the averages of the degrees of female heads of household in the e-shopping sample with its axes according to the variables (residential environment - age of the female head of household - the work of the female head of household) at the level of significance (0,05, 0,05, 0,01) in favor of (female heads of household Residents of the countryside - the oldest age group - for working heads of working families) respectively. There are no statistically significant differences between the averages of the degrees of female heads of household in the sample for e-shopping with its axes according to the variables (family size, educational level of household head and head, family income). There are statistically significant differences between the averages of the degrees of female heads of household in the research sample in the management of some family resources with their axes according to the variables (housewife work - family size - monthly income) at the level of significance (0,05) in favor of (housewives of non-working families - larger family size - High monthly income) respectively. There are no statistically significant differences between the averages of the degrees of female heads of household in the research sample in managing some family resources with their axes according to the variables (housing environment - age of the female head of household - the educational level of the head of the household head). The most important recommendations of the research indicated interest in providing training courses for female heads of working and non-working families to raise the levels of awareness of heads of families of technological innovations and ways to deal with them and how to use them efficiently in managing their various family resources and reduce the burden on the heads of families, especially women workers, through community development associations and consulting offices Family. Attention to educating the electronic consumer about the best websites that can be purchased from, as well as counterfeit websites, through which the consumer may be exposed to fraud through the Consumer Protection Agency. Attention to studying the needs, desires and tastes of the buyer via the Internet and taking them into account when designing the website as well as when displaying products and services via the network and that By owners of websites and companies.
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية