أثــر تفاعل نمطى الواقـع المعـزز على تنمية التحصيل الدراسي لمهارات نظم تشغيل الحاسب الآلـي لدى طلاب المعاهـد الفنية التجارية

نوع المستند : بحوث علمية محکمة

المؤلفون

1 مدرس نظرى بالمعهد الفني التجاري بقويسنا

2 أستاذ علم النفس کلية التربية النوعية جامعة بنها

3 أستاذ تکنولوجيا التعليم والحاسب الآلي وکيل کلية التربية النوعية للتعليم والطلاب – جامعة المنوفية

4 مدرس تکنولوجيا التعليم کلية التربية النوعية – جامعة بنها

المستخلص

مستخلص البحث :
      يهدف البحث إلي قياس " أثر تفاعل نمطي الواقع المعزز على التحصيل الدراسي لمهارات نظم تشغيل الحاسب الآلي لدى طلاب المعاهد الفنية التجارية " وتمثلت أدوات البحث في        ( إختبار تحصيلي وبطاقة ملاحظة )  وتم استخدام المنهج الوصفي والمنهج شبه التجريبي ، وتکون مجتمع البحث وعينته من ثلاثون طالب وطالبه تم تقسيمهم الى مجموعتين تجريبيتين قوام کل منهما خمسة عشر طالب وطالبه ، وتم تصميم بيئة الواقع المعزز باستخدام نمطي الواقع المعزز بعلامه ( الصوره Image / رمز الاستجابة السريع QRCode ) .
وتوصل البحث إلي :

لا يوجد فرق دال إحصائياً بين المجموعة التجريبية الأول (الصور Image) والمجموعة التجريبية الثانية (رمز الإستجابة السريعة QRCode) قبلياً فى الاختبار التحصيلى .
لا يوجد فرق دال إحصائياً بين المجموعة التجريبية الأولى (الصور Image) والمجموعة التجريبية الثانية (رمز الإستجابة السريعة QRCode) بعدياً فى بطاقة الملاحظة .
يوجد فرق دال إحصائياً بين التطبيق القبلى والتطبيق البعدى للمجموعة التجريبية الأولى (الصور Image) فى تطبيق الاختبار التحصيلى لصالح التطبيق البعدى
يوجد فرق دال إحصائياً بين التطبيق القبلى والتطبيق البعدى للمجموعة التجريبية الثانية (رمز الإستجابة السريعة QR Code) فى تطبيق الاختبار التحصيلى لصالح التطبيق البعدى
يوجد فرق دال إحصائياً بين التطبيق القبلى والتطبيق البعدى للمجموعة التجريبية الأولى (الصور Image) فى تطبيق بطاقة الملاحظة لصالح التطبيق البعدى
يوجد فرق دال إحصائياً بين التطبيق القبلى والتطبيق البعدى للمجموعة التجريبية الثانية    (رمز الإستجابة السريعة QR Code) فى تطبيق بطاقة الملاحظة لصالح التطبيق البعدى

Abstract
      The aim of the research was to measure the "Effect of two augmented reality patterns interaction on the academic achievement of the skills of the computer operating systems of the students of commercial technical institutes." The research tools were (achievement test and note card). The descriptive approach and the semi-experimental approach were used. The research community consisted of thirty students; they were divided into two experimental groups of 15 students each. The augmented reality environment was designed using the two augmented reality patterns with image and quick response code (QR Code).
Findings:

There is a statistically significant difference between the pre- application and the post application at the first experimental group (Image) in the application of the note card in favor of the post application.
There is a statistically significant difference between the pre- application and the post application at the first experimental group (Image) in the cognitive aspect of computer operating system skills in favor of the post application.
There is a statistically significant difference between the pre- application and the post application at the second experimental group (QR Code) in the implementation of the note card in favor of the post application.
There is a statistically significant difference between the pre- application and the post application at the second experimental group (QR Code) in the cognitive aspect of computer operating system skills in favor of the post application.
There is no statistically significant difference between the first experimental group (Image) and the second experimental group (QR code) in the note card.

There is no statistically significant difference between the first experimental group (Image) and the second experimental group (QR Code) in the cognitive aspect of computer operating system skills

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية