برنامج تدريبى لإکساب مهارات التريکو لأطفال دور رعاية الأيتام A training program to acquire knitting skills for children in orphanages

نوع المستند : بحوث علمية محکمة

المؤلف

باحث بکلية التربية النوعية - جامعة المنوفية

المستخلص

ملخص البحث:
تناولت الباحث تصميم برنامج تدريبى لإکساب المهارات الخاصة ببعض غرز التريکو وهى"غرزة الريشة المبرقة", و"غرزة الأهرامات الصغيرة", و"غرزة موج البحر"الأطفال الاناث بدور رعاية الأيتام, وعمرهن يتراوح من(15:12) سنة, وعددهن"32"يتيمة, بهدف المساهمة فى تأهيلهن لإنشاء مشروعات صغيرة ودمجهن فى المجتمع ليکونوا أفراد أسوياء. ثم تصميم البرنامج على أسس علمية صحيحة ثم بناء أدوات تقييم البرنامج وهى اختبار معرفى قبلى/بعدى لقياس التحصيل المعرفي لدى الأطفال وکان عند مستوى داله"0.01"باستحدام احتبار"ت", واختبار مهارى قبلى/بعدى لقياس الأداء المهارى لدى الأطفال بإستخدام (معادلة بلاک) وحقق أفضل فاعلية فى مهارات الأطفال عند"1.9"وتم التأکد من إثبات الاختبارين, وأستخدمت المنهج شبه التجريبى. وتوصلت الباحثة إلى النتائج التالية:وجود فروق ذات دالة احصائيا بين متوسطى درجات أفراد عينة البحث فى التطبيق القبلى/البعدى للاختبار المعرفى لصالح التطبيق البعدى. ووجود فروق ذات دالة احصائيا بين متوسطى درجات أفراد عينة البحث فى التطبيق القبلى/البعدى للاختبار المهارى لصالح التطبيق البعدى. وأوصت الباحثة بتفعيل دور المؤسسات التعليمية ومؤسسات المجتمع المدنى والدولة لتقديم الدعم اللازم للفئة المتناولة فى البحث مما يتيح لهن حياة کريمة والاندماج فى المجتمع .
 
 
 
 
 
 
Abstract
The researcher dealt with designing a training program to acquire the skills of knitting art, which is "telegram feather stitch", "stitch of small pyramids", and "sea wave stitch", female children in orphan care homes, and their age ranges from (15:12) years, and their number is (32) An orphan, with the aim of contributing to their qualification to create small projects and integrate them into society to be normal individuals. Then designing the program based on correct scientific foundations, then building the tools for evaluating the program, which is a pre / post cognitive knowledge test to measure cognitive achievement in children, and it was at the level of function "0.01" using the "T" test, and a tribal / dimensional skill test to measure the skill performance of children using (equation Black) And achieved the best effectiveness in children's skills at "1.9" and it was confirmed that the two tests were proven, and she used the semi-experimental method. The researcher reached the following results: There are statistically significant differences between the mean scores of the individuals in the research sample in the pre / post application of the cognitive test in favor of the post application. And the presence of statistically significant differences between the mean scores of the members of the research sample in the pre / post application of the skill test in favor of the post application. The researcher recommended activating the role of educational institutions, civil society institutions and the state to provide the necessary support to the group discussed in the research, thus enabling them to have a decent life and integrate into society.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية