ملخص الدراسة
هدفت الدراسة الحالية إلى تقديم تصور مقترح لتطبيق إدارة الجودة الشاملة في الکليات التقنية بالمملکة العربية السعودية، وقد سعت الدراسة للإجابة على الأسئلة التالية:
1. ما واقع تطبيق إدارة الجودة الشاملة في الکليات التقنية بالمملکة العربية السعودية؟
2. ما أبرز المعوقات التي تواجه الکليات التقنية بالمملکة العربية السعودية في تطبيق إدارة الجودة الشاملة؟
3. ما المتطلبات الرئيسة لتطبيق إدارة الجودة الشاملة في الکليات التقنية بالمملکة العربية السعودية؟
4. ما التصور المقترح لتطبيق إدارة الجودة الشاملة في الکليات التقنية بالمملکة العربية السعودية بناءً على النتائج التي تسفر عنها الدراسة؟
وقد استخدم الباحث في هذه الدراسة المنهج الوصفي التحليلي، وقام بتصميم استبانة لجمع المعلومات المطلوبة من أفراد مجتمع الدراسة من منسوبي الکليات التقنية بالمملکة العربية السعودية، والبالغ عددهم (345) فرداً.
وقد توصلت الدراسة إلى عدد من النتائج، من أهمها:
أولاً: واقع تطبيق إدارة الجودة الشاملة في الکليات التقنية بالمملکة العربية السعودية:
-يتم استخدام التقنية في أداء الأعمال الإدارية والمالية بالکلية على نطاق واسع.
-تسهم القيادة العليا للمؤسسة في دعم تطبيق إدارة الجودة الشاملة في الکليات التقنية.
-الموارد البشرية بالکليات التقنية (مدربين وإداريين) غير کافية لأداء المهام الموکلة إليها.
-الخدمات الطبية، والخدمات الإرشادية والنفسية المقدمة للمتدربين بالکليات التقنية غير مناسبة. ثانياً: أبرز المعوقات التي تواجه الکليات التقنية بالمملکة العربية السعودية في تطبيق إدارة الجودة الشاملة:
- کثرة الأعباء الإدارية المطلوب تنفيذها من قبل إدارة الکلية أو القسم.
- نقص الموارد المالية المخصصة لمتطلبات إدارة الجودة الشاملة.
- نقص الکوادر البشرية المتخصصة في مجال إدارة الجودة الشاملة.
- نقص برامج التدريب في مجال إدارة الجودة الشاملة.
- عدم الوعي الکافي بأهمية تطبيق إدارة الجودة الشاملة من قبل بعض منسوبي الکلية. ثالثاً: المتطلبات الرئيسة لتطبيق إدارة الجودة الشاملة في الکليات التقنية بالمملکة العربية السعودية:
- منح عمداء الکليات التقنية مزيداً من الصلاحيات.
- توسيع دائرة مشارکة منسوبي الکلية في التخطيط وصناعة القرارات وتحسين الأداء.
- تشجيع تطبيق اللامرکزية وتفويض الصلاحيات للمستويات الإدارية الأخرى.
- إتاحة الفرصة للکليات التقنية للبحث عن مصادر تمويلية إضافية.
- تبني سياسة التدريب والتطوير المستمر.
- تشکيل فرق العمل اللازمة لتحسين الجودة في الکليات التقنية. رابعاً: التصور المقترح لتطبيق إدارة الجودة الشاملة في الکليات التقنية بالمملکة العربية السعودية:
بناء على ما تم استعراضه في الإطار النظري، وبناء على نتائج الدراسة الميدانية التي أسفرت عنها هذه الدراسة، فقد توصل الباحث إلى تصور مقترح لتطبيق مدخل إدارة الجودة الشاملة في الکليات التقنية في المملکة العربية السعودية يتضمن مجموعة من الأهداف، والمتطلبات، والمجالات، وآليات التنفيذ. وفي ضوء النتائج التي خلصت إليها هذه الدراسة، توصل الباحث إلى توصيات عدةٌ، من أهمها:
- زيادة تقديم الدعم المادي والمعنوي من قبل القيادة العليا بالمؤسسة العامة للتدريب التقني والمهني للکليات التقنية للمساهمة في تطبيق مدخل إدارة الجودة الشاملة.
- العمل على تحسين جوانب النقص في البيئة الإدارية، والبيئة التدريبية في الکليات التقنية، ومن ذلک تطوير الهياکل التنظيمية، و تجديد اللوائح والأنظمة بصفة دورية، وتحسين الخدمات الطبية، والخدمات الإرشادية والنفسية بالکليات التقنية.
- التوسع في برامج التدريب والتطوير والابتعاث في مجال إدارة الجودة الشاملة لمنسوبي الکليات التقنية (مدربين وإداريين).
Proposed Perception for Application of Total Quality Management at the Colleges of Technology in the Kingdom of Saudi Arabia By: Dr. Sulaiman AbdulKhaliq Alhifzi Technical and Vocational Training Corporation Abstract
The present study aimed to provide a proposed perception for application of total quality management at the Colleges of Technology in the Kingdom of Saudi Arabia. The study sought to answer the following questions:
What is the reality of TQM implementation at Colleges of Technology in Saudi Arabia?
What are the key obstacles facing the Colleges of Technology in the Kingdom of Saudi Arabia for application of Total Quality Management?
What are the main requirements for application of Total Quality Management in the Colleges of Technology in Saudi Arabia?
What is the proposed perception for application of Total Quality Management in the Colleges of Technology in the Kingdom of Saudi Arabia on the basis of the study outcomes?
The researcher used the descriptive approach in this study, and designed a questionnaire to collect the required data from the study samples from among the staff of Colleges of Technology in the Kingdom of Saudi Arabia, amounting (345) persons.
The study concluded with a number of results, including: First: The reality of application of total quality management at the Colleges of Technology in Saudi Arabia:
- The technology is extensively used in the performance of management and financial jobs at the colleges.
-The senior leadership of the Technical and Vocational Training Corporation
contributes in supporting the application of Total Quality Management at the Colleges of Technology.
- Human Resources at the Colleges of Technology (Trainers and administrators) is not sufficient to perform the tasks assigned to them.
- Medical and counseling services as well as the psychological services provided to the trainees at the Colleges of Technology are inappropriate. Second: The key obstacles facing the Colleges of Technology in the Kingdom of Saudi Arabia in the application of Total Quality Management:
- Excess administrative burdens to be implemented by the college or department management.
- Lack of financial resources allocated to cover the requirements of Total Quality Management.
- Lack of specialized human resources in the field of Total Quality Management.
- Lack of training programs in the field of Total Quality Management.
- Insufficient awareness of the importance of application of TQM by some of the colleges employees. Third: The main requirements for application of Total Quality Management at the Colleges of Technology in Saudi Arabia:
- Grant college deans more powers.
- Expand the circle of college employees' participation in planning, decision-making and performance improvement.
- Promote decentralization and empowerment to other administrative levels.
- Provide an opportunity for the Colleges of Technology to seek additional funding sources.
- Adopt a policy of continuous training and development.
- Form work teams to improve quality at the Colleges of Technology. Fourth: Proposed perception for application of Total Quality Management at the Colleges of Technology in the Kingdom of Saudi Arabia:
Based on the review of the theoretical framework, and based on the results of the field study, the researcher reached a proposed perception to apply Total Quality Management in the Colleges of Technology in Saudi Arabia including a set of goals, requirements, domains, and implementation mechanisms.
In light of the findings of this study, the researcher suggested several recommendations, including:
- To increase the material and moral support by the senior leadership of the Technical and Vocational Training Corporation for the Colleges of Technology to contribute to the implementation of TQM.
- To improve deficiencies in the administrative environment and the training environment in the Colleges of Technology, including development of organizational structures, renew the rules and regulations on a regular basis, improve medical services, counseling services and psychological services.
- To expand training and development programs and scholarships in the field of Total Quality Management for employees of Colleges of Technology (Trainers and administrators )
. (2014). تصور مقترح لتطبيق إدارة الجودة الشاملة في الکليات التقنية بالمملکة العربية السعودية. المجلة العلمية لکلية التربية النوعية - جامعة المنوفية, 1(العدد الثاني يونية 2014 الجزء الاول), 55-196. doi: 10.21608/molag.2014.154890
MLA
. "تصور مقترح لتطبيق إدارة الجودة الشاملة في الکليات التقنية بالمملکة العربية السعودية", المجلة العلمية لکلية التربية النوعية - جامعة المنوفية, 1, العدد الثاني يونية 2014 الجزء الاول, 2014, 55-196. doi: 10.21608/molag.2014.154890
HARVARD
. (2014). 'تصور مقترح لتطبيق إدارة الجودة الشاملة في الکليات التقنية بالمملکة العربية السعودية', المجلة العلمية لکلية التربية النوعية - جامعة المنوفية, 1(العدد الثاني يونية 2014 الجزء الاول), pp. 55-196. doi: 10.21608/molag.2014.154890
VANCOUVER
. تصور مقترح لتطبيق إدارة الجودة الشاملة في الکليات التقنية بالمملکة العربية السعودية. المجلة العلمية لکلية التربية النوعية - جامعة المنوفية, 2014; 1(العدد الثاني يونية 2014 الجزء الاول): 55-196. doi: 10.21608/molag.2014.154890