" تصميم بيئة تعلم الکترونية تفاعلية مقترحة قائمة علي تطبيقات الجيل الثاني للويب وفاعليتها علي التحصيل وتنمية الکفايات المهنية واختزال قلق التدريس لدى الطلاب المعلمين بکلية الاقتصاد المنزلي – جامعة حلوان "

نوع المستند : بحوث علمية محکمة

المؤلفون

مدرس مناهج وطرق تدريس الاقتصاد المنزلى کلية الاقتصاد المنزلى- جامعة حلوان

المستخلص

ملخص البحث :
     هدف البحث إلى التعرف على فاعلية بيئة التعلم الالکترونية التفاعلية القائمة علي تطبيقات الويب 2.0 علي التحصيل وتنمية الکفايات المهنية واختزال قلق التدريس لدي الطلاب المعلمين بکلية الاقتصاد المنزلي جامعة حلوان . وتکونت عينة البحث من طلاب الفرقة الرابعة الشعبة التربوية بکلية الاقتصاد المنزلي جامعة حلوان .تم تقسيمهم عشوائيًا إلى مجموعتين, إحداهما تجريبية مکونة من (40) طالب وطالبة درسوا مقرر طرق التدريس الاقتصاد المنزلي عبر بيئة التعلم الالکترونية. ومجموعة ضابطة مکونة من (40) طالب وطالبة درسوا المقرر بالطريقة المعتادة. واستخدم البحث المنهج شبه التجريبي , واشتملت أدوات البحث على: اختبار تحصيلى , بطاقة ملاحظة مؤشرات الکفايات المهنية المکونة من  ( کفاية التخطيط , کفاية عملية التدريس, کفاية إدارة الصف, کفاية التقويم, کفاية التمکن المهنى) و مقياس قلق التدريس. وقد توصلت نتائج البحث إلى ما يلى :-
-        وجود فرق دال إحصائياً عند مستوى (0.01)  بين متوسطات درجات الطلاب بالمجموعتين التجريبية و الضابطة علي التطبيق البعدى للاختبار التحصيلي لمقرر طرق التدريس لصالح المجموعة التجريبية .
-        وجود فرق دال إحصائياً عند مستوى( 0.01 ) بين متوسطات درجات الطلاب بالمجموعة التجريبية فى التطبيقين القبلي والبعدي للاختبار التحصيلي لمقرر طرق التدريس  لصالح التطبيق البعدي .
-        وجود فرق دال إحصائياً عند مستوى(0.01 ) بين متوسطات درجات المجموعتين التجريبية والضابطة علي بطاقة ملاحظة مؤشرات الکفايات المهنية لصالح المجموعة التجريبية .
-        وجود فرق دال إحصائيا عند مستوى(0.01 ) بين متوسطات درجات طلاب المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي لبطاقة ملاحظة مؤشرات الکفايات المهنية لصالح التطبيق البعدي .
-        وجود فرق دال إحصائياً عند مستوى(0.01 ) بين متوسطات درجات الطلاب بالمجموعتين التجريبية والضابطة علي مقياس قلق التدريس لصالح المجموعة التجريبية .
-        وجود فرق دال إحصائياً عند مستوى(0.01 ) بين متوسطات درجات طلاب المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي لمقياس قلق التدريس لصالح التطبيق البعدي ".
-        وجود علاقة ارتباطية طردية بين الاختبار التحصيلي وبطاقة ملاحظة الکفايات المهنية الأدائية عند مستوى دلالة 0.01 ، 0.05 ، فکلما زاد التحصيل کلما زاد ملاحظة الکفايات المهنية الأدائية . بينما توجد علاقة ارتباطيه عکسية بين الکفايات المهنية ومقياس قلق التدريس عند مستوى دلالة 0.01 فکلما زادت الکفايات المهنية کلما قل قلق التدريس .
     واستنادا إلى ما توصل إليه البحث من نتائج تم وضع عدد من التوصيات أهمها: ضرورة الاهتمام بتوظيف بيئات التعلم الالکترونية التفاعلية ببرامج اعداد المعلم بکليات التربية لضمان جودة العملية التعليمية و تنمية الکفايات المهنية للطلاب المعلمين. وتدريبهم على استخدام نظم إدارة التعلم بالإضافة الى تطبيقات الويب2.0 کأدوات أساسية في تصميم بيئات التعلم الإلکترونى .
 
Abstract
     The research amis to identify the effectiveness an interactive E-learning environment based on the applications of Web 2 and its effectiveness on the achievement and development of professional competencies and the reduction of teaching anxiety for teachers students at the faculty of Home Economics-Helwan University .The research sample consisted of fourth year students ,the educational department at the faculty of Home Economics .
They were randomly divided in to two groups , the experimental group consists of (40 student) who studied the teaching methods of Home economics through the E- learning  environed. The control group consists of (40 students) who studied the course in usual manner . the research used Semi-experimental methodology  . The research tools included : Achievement test, note card of indicators of professional competencies consisting of (competency of planning ,competency of teaching process, competency of classroom management , competency of the assessment , competency of professional ability ) and measure of teaching anxiety .
The results of the research reached the following :
-       There was a statistically significant difference at the level of (0.01) between the means of the scores in the experimental and control groups on the post application of achievement test for the teaching methods course in favor of the experimental group.
-       There was a statistically significant difference at the level of (0.01) between the means of the scores in the experimental group in the post application and pre application for achievement test for the teaching methods course in favor of the post application .
-       There was a statistically significant difference at the level of (0.01) between the means of the scores in the experimental and control groups on the note card of indicators professional competencies in favor of experimental group.
-       - There was a statistically significant difference at the level of (0.01) between the means of the scores in the experimental group in the post application and pre application on the note card of indicators professional competencies in favor of  post application.
-       - There was a statistically significant difference at the level of (0.01) between the means of the scores in the experimental and control groups on the measure of the teaching anxiety in favor of experimental group.
-       - There was a statistically significant difference at the level of (0.01) between the means of the scores in the experimental group in the post application and pre application for measure of the teaching anxiety in favor of the post application.
-       -There was a positive correlation relationship between the achievement test and the note card of professional performance anxiety at the level of (0.01,0.05) ,when the achievement increase, the professional performance anxiety will be increase .While there is an inverse correlation relationship between the professional competencies and the measure of teaching anxiety at the level (0.01) .When the professional competencies increase ,the teaching anxiety will be reduce .
     Based on the results that I have been reached , a number of recommendations were made, the most important of which are: necessity of attention to use of interactive e-learning environments in teacher preparation programs in the faculties of education to ensure the quality of the educational process and development the professional competencies of the teacher students. And training them to use learning management systems as well as Web 2.0 applications as basic tools in the design of e-learning environments

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية