أثر استخدام التعليم المدمج على جودة الأداء التدريسى وتنمية المهارات العملية ومهارات ما وراء المعرفة لدى طالبات الاقتصاد المنزلى

نوع المستند : بحوث علمية محکمة

المؤلفون

أستاذ مساعد مناهج وطرق تدريس الاقتصاد المنزلى کلية التربية النوعية – جامعة المنوفية

المستخلص

المستخلص
هدف البحث إلى قياس أثر التعلم المدمج على جودة  الأداء التدريسى، وتنمية بعض المهارات العملية ومهارات ما وراء المعرفة لدى طالبات الاقتصاد المنزلى  . وذلک نتيجة لما تحددت عنه مشکلة البحث وهو ضعف جودة  الأداء التدريسى، وبعض المهارات العملية ومهارات ما وراء المعرفة لدى طالبات الاقتصاد المنزلى  ، والإفتقار إلى طرق  تدريس حديثة وواضحة لتنمية المهارات العملية ومهارات ما وراء المعرفة ، مثل التعلم المدمج.
ولذلک سار البحث فى مجموعة من الخطوات من أهمها تحديد أسس بناء برنامج قائم على التعلم المدمج متمثلة فى تحديد الأهداف ، والمحتوى المراد تدريسه، والأنشطة ، واستراتيجية التدريس، وأدوات التقويم. وقد تکونت عينة البحث من ( 85) طالبة من طلاب شعبة الاقتصاد المنزلي ( بکلية التربية النوعية –جامعة المنوفية ) تم تقسيمهن بطريقة عشوائية إلى مجموعتين : تجريبية تضم ( 45) طالبة درست المادة التعليمية بطريقة التعلم المدمج ، والأخرى ضابطة تضم ( 40) طالبة درست المادة التعليمية بالطريقة السائدة ، کما تمثلت  أدوات الدراسة من (استبانه معايير جودة  الأداء التدريسى- اختبار تحصيلى - بطاقة ملاحظة المهارات العملية – مقياس مهارات ما وراء المعرفة ) وتم التحقق من صدق وثبات أدوات البحث لتطبيقها قبلياً وبعدياً على عينة البحث  .
وقد توصل البحث إلى العديد من النتائج منها :    

وجود فرق ذو دلالة إحصائية بين متوسطى درجات استبانة معايير جودة الأداء التدريسى من وجهة نظر الطلاب للمجموعتين التجريبية والضابطة لصالح المجموعة التجريبية.
وجود فرق ذو دلالة إحصائية بين متوسطى درجات الاختبار التحصيلى للمجموعتين التجريبية والضابطة لصالح المجموعة التجريبية.
وجود فرق ذو دلالة إحصائية بين متوسطى درجات بطاقة الملاحظة للجانب المهارى للمجموعتين التجريبية والضابطة لصالح المجموعة التجريبية.
وجود فرق ذو دلالة إحصائية بين متوسطى درجات مقياس مهارات التفکير ما وراء المعرفة للمجموعتين التجريبية والضابطة لصالح المجموعة التجريبية.
فعالية التعليم المدمج فى جودة الأداء التدريسى وتنمية المهارات العملية ومهارات ما وراء المعرفة لدى طالبات الاقتصاد المنزلى.

 
The impact of using blended learning on the quality of teaching performance and Developing practical skills andMetacognitive skills among students home economics
    The aim of the research was to measure the impact of blended learning on the quality of teaching performance and the development of some practical skills and metacognitive skills among  students of the home economics.This is due to the research problem which is characterized by poor quality of teaching performance, some practical skills and metacognitive skills of home economics students, and the lack of modern and clear teaching methods for the development of practical skills and metacognitive skills, such as blended learning. Therefore, the research went through a series of steps, the most important of which is to determine the foundations of building a program based on the integrated learning represented in the objectives, the content to be taught, the activities, the teaching strategy, and the evaluation tools. The sample of the study consisted of 85 students from the Department of Home Economics (Faculty of Specific Education - MenoufiaUniversity) (45) students studied the teaching material in a blended learning method, and the other was a female student (40) students who studied the teaching material in the prevailing way. The study tools were applied to the sample.(  achievement test  -a  questionnaire quality of teaching performance – observation card- measure of metacognitive skills  ) have been verified validity and reliability of the research   tools  To apply them before and after the sample.  
The research reached many results, including:
1-   There were statistically significant differences between the mean scores of the quality criteria of the teaching performance from the students' point of view of the experimental and control groups in favor of the experimental group.                                                                 
2-   There were statistically significant differences between the average test scores of the experimental and control groups in favor of the experimental group.
3-   There were statistically significant differences between the mean     score of the observation card for the skillful side of the experimental and control groups for the experimental group.                                           
4-   There were statistically significant differences between the intermediate scores of the skills of the meta-cognitive skills of the experimental and control groups in favor of the experimental group < /p>
5-   Effectiveness of the blended learning in the quality of teaching performance and the development of practical skills and meta-cognitive skills of students of the home economics.  
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية