أعمال الفنان هنري مور کمصدر لإثراء القيم التشکيلية النحتية لطالبات کلية البنات جامعة حضرموت باليمن

نوع المستند : بحوث علمية محکمة

المستخلص

الملخص
    هدفت هذه الدراسة إلي تحليل بعض النماذج النحتية لأعمال الفنان هنري مور واستخلاص القيم الجمالية والتشکيلية الخاصة بهذه النماذج وإمکانية الاستفادة من نتائج هذه التحليلات في إثراء القدرة التعبيرية لدي الطالبات بالفرقة الرابعة بقسم التربية الفنية بکلية البنات جامعة حضرموت من خلال ابتکار أشکال نحتية بخامة الطين الصلصال .
   وقد افترضت الدراسة أنه يمکن إثراء القدرة التعبيرية لطالبات الفرقة الرابعة بقسم التربية الفنية بکلية التربية جامعة حضرموت بابتکار أشکال نحتية من خلال دراسة وتحليل بعض نماذج لأعمال النحات (هنري مور1898 -1986)  .
   و اتبعت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي بدراسة حياة هنري مور الفنية واسلوبه الفني مروراً بمراحل حياته الفنية من خلال بعض أعماله وتم عرض ذلک علي الطالبات في صورة محاضرات نظرية، والمنهج التجريبي في تطبيق نتائج التحليلات لأعمال هنري مور في ابتکار الطالبات اشکالاً نحتية تتسم بالجدية والأصالة.
   وترجع أهمية الدراسة إلي کونها إضافة جديدة لمخزون فکري نابع من منهجية دراسة أعمال الفنانين في العصر الحديث، مع التأکيد علي استخلاص مداخل بنائية جديدة للشکل النحتي مبني علي دراسة أعلام فن النحت الحديث ، کما أنها تمثل إحدى الدراسات التي تربط النحت برموز الحرکات الفنية العالمية لإثراء القدرة علي التعبير النحتي لطلاب الفنون.
   وکانت نتائج الدراسة أنه يمکن إثراء القدرة التعبيرية لطالبات الفرقة الرابعة بقسم التربية الفنية بکلية التربية جامعة حضرموت بابتکار أشکال نحتية من خلال دراسة وتحليل بعض نماذج لأعمال النحات (هنري مور) علي ضوء القيم التشکيلية التالية ( الفراغ ،الثبات والاتزان، الرمزية والتجريدية ، الموضوعات)
 
 
Abstract
  This study aimed at analyze some sculptural models for the artist Henry Moore and draw aesthetic and fine values for these models and the possibility to benefit from the results of these analyzes to enrich the expressive capacity of the students fourth year in the Department of Art Education, Faculty of girls Hadramout University.                      
The study assumed that can enrich the expressive power of the sample throw creating sculptural forms after studying and analyzing some work of Henry Moore's sculptor.                                                     
  The research has followed first, the descriptive analytical approach to study the life of Henry Moore's art and his style artwork through the stages of his artistic life .so; some of his works were presented to the students as lectures theory. Second, the experimental approach in the applying the analyzes results of the work of Henry Moore in the creation of female forms sculptural to create sculpture forms characterized by the seriousness and the originality.              
   The importance of the study to being a new addition to the stock of intellectual stems from a systematic study of the modern era artists work, with an emphasis on drawing new construction entrances to form sculptured based on the study of flags of the art of modern sculpture, as it represents one of the studies linking sculpture with symbols of global art movements to enrich the expression ability for students of the arts.       The study results can enrich the expressive ability for Fourth year students, Department of Art Education, Faculty of Education, Hadramout University creating sculptural forms through the study and analysis of some models of the (Henry Moore) sculptor in the following values: the  (space, stability and balance, symbolism and abstraction, themes).                                      
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية