برنامج باستخدام الوسائط المتعددة في تعلم بعض مهارات تنفيذ الجاکيت النسائي

نوع المستند : بحوث علمية محکمة

المؤلفون

1 مدرس بقســم الملابس والنسيج کلية الاقتصاد المنزلي- جامعة حلوان

2 دارسة دکتوراة بقسم الملابس والنسيج بکلية الاقتصاد المنزلي - جامعة حلوان

3 أستـــاذ تصنيــع الملابس بقسم الملابس والنسيج کلية الاقتصاد المنزلي- جامعة حلوان

4 أستــــاذ تکنولوجيا التعليم ووکيل الکلية للدراسات العليا والبحوث کلية التربية- جامعة حلوان

المستخلص

مخلص البحث
يهدف هذا البحث إلى قياس فاعلية برنامج تعلم بعض مهارات تنفيذ الجاکيت النسائي باستخدام الوسائط المتعددة لدى طلاب الفرقة الرابعة ، قسم الملابس والنسيج، مقارنة بالطريقة التقليدية فى الأداء المهارى، وتکونت عينة البحث من (52) طالب وطالبة قسموا إلى مجموعتين ،مجموعة تجريبية والتي تعلمت بأسلوب التعلم بمساعدة برنامج الوسائط المتعددة وکان عددها (26) ،ومجموعة ضابطة  والتي تعلمت بالطريقة التقليدية المعتادة (البيان العملي) وکان عددها (26) من الطلاب.
وأشتملت أدوات الدراسة اختبار مهاري لقياس المهارات المتضمنة بالبرنامج، وبطاقة ملاحظة ومقياس تقدير لتقيم أداء الطلاب لمهارات تنفيذ الجاکيت النسائي.
وقد أظهرت النتائج: وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.01) بالنسبة للاختبار (المهارى) لصالح المجموعة التجريبية لبطاقة الملاحظة ,کذلک وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.01) بالنسبة للأداء المهارى في تنفيذ الجاکيت النسائي لصالح المجموعة التجريبية لمقياس التقدير، مما يؤکد على فعالية البرنامج المقترح في تعلم مهارات تنفيذ الجاکيت النسائي.
وکان من توصيات البحث الاستفادة من البرنامج المقترح في تدريس مقرر تصميم النماذج وتنفيذ الملابس (معاطف النساء).
 
 
 
Program using multimedia in learning some of the skills of the tailoring of the Women's jackets



 


 






Aisha Mohamed Salah Zahran
Prof. Dr. Somaia Mostafa Mohamed
Prof. Dr. Eman Salah al-Din Saleh
Dr. Sara Ibrahim Mohamed Mahran
 





 



 
 
 
 
Abstract
The research is aiming at: measuring effectiveness of program related, to learn some of the skills of the implementation of the Women's jackets, Using of multimedia, for the Fourth grade students, clothing & textile of Department, compared with the traditional method, in respect of Skill performance.
 The sample embraced 52 students, divided to two groups: the experimental, taught by Using multimedia program (26 students) and the control group, taught by the traditional method (the practical demonstration) (26 students).
The study tools included, a performance skill test for measuring the included skills in the suggested unit, a Note card, and students ' Evaluation standard of measuring skills of the implementation of the Women's jackets.
The research results revealed: the presence of statistically significant differences at the level of significance (0.01) for the test  (skill) in favor of the experimental sample group of the note card ,  as well as the presence of statistically significant differences at the level of significance (0.01) for the performance of the skills in implementation of the Women's jackets  favor of the experimental sample, which confirms the effectiveness of the proposed program to learn skills of the implementation of the Women's jackets.                                                                          
One of the recommendations of the research to take advantage of the proposed program in teaching course design models and the implementation of clothing (coats women).

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية