الصورة الذهنية لجامعة تبوک في الصحف السعودية وعلاقتها بصورتها الذهنية لدى العاملين بها

نوع المستند : بحوث علمية محکمة

المؤلف

مدرس الاعلام بکلية التربية النوعية جامعة المنوفية

المستخلص

استهدفت الدراسة الحالية التعرف على العلاقة بين الصورة الذهنية التي تعکسها الصحف اليومية السعودية عن جامعة تبوک والصورة الذهنية لها لدى أعضاء هيئة التدريس والموظفين بها، واعتمدت على منهج المسح بالعينة بشقيه التحليلي والميداني، واستخدم کل من تحليل المضمون والاستيبان في جمع بيانات الدراسة وطبقت الدراسة التحليلية على عينة من الصحف السعودية تضمنت (الرياض – عکاظ – الوطن – الجزيرة – المدينة – الشروق)، وطبقت الدراسة الميدانية على عينة من أعضاء هيئة التدريس والموظفين بجامعة تبوک بلغ قوامها 220 مفردة ، وتوصلت النتائج إلى:
-      وجود علاقة دالة إحصائيا بين تعرض المبحوثين لأخبار الجامعة بالصحف السعودية وإدراکهم لملامح الصورة الذهنية التي تعکسها هذه الصحف عن الجامعة.
-      وجود علاقة دالة إحصائيا بين معدل تعرض المبحوثين لأخبار الجامعة بالصحف وکل من؛ إدراک العاملين بالجامعة لواقعية الصورة المقدمة بالصحف عن الجامعة، وتقييم العاملين بالجامعة لأدائها.
-      وجود فروق دالة بين متوسطات درجات المبحوثين في إدارک الملامح السلبية لصورة الجامعة تعزي إلى النوع لصالح الإناث .
The mental image of the University of Tabuk in the Saudi newspapers and its relation to mental image among its employees
The current research aimed to identify the relationship between the mental image reflected by the Saudi newspapers and the mental image of the University of Tabuk and its faculty members and staff. The research was based on the survey methodology, both analytical and field. The analysis of the content and the questionnaire was used to collect the study data. A sample of Saudi newspapers (Riyadh, Okaz, Al-Watan, Al-Jazirah, Al-Madinah, Al-Shorouq) was applied to a sample of 220 faculty members and staff at TabukUniversity. The study reached several results, the most important of which are:
There is a statistically significant relationship between the subjects' exposure to the university's news in the Saudi newspapers and their understanding of the mental image that these newspapers reflect on the university.
-    The existence of a statistically significant relationship between the rate of exposure of the subjects to the news of the university in the newspapers, and each of the employees' awareness of the reality of the picture presented in the newspapers about the university and the evaluation of the university staff for its performance.
-    There are significant differences between the average scores of respondents in the perception of the negative aspects of the university image attributed to gender in favor of females.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية