فاعلية برنامج تدريبي في تقنيات الحياکة باستخدام صفحات الويب في إطار جودة التعليم

نوع المستند : بحوث علمية محکمة

المؤلفون

1 أستاذ بقسم الملابس والنسيج کلية الاقتصاد المنزلي – جامعه المنوفية

2 أستاذ مساعد بقسم الاقتصاد المنزلي کليه التربية النوعية - جامعة المنوفية

3 مدرس بقسم الاقتصاد المنزلي کليه التربية النوعية - جامعة المنوفية

4 باحثة دکتوراة - کلية التربية النوعية جامعة المنوفية

المستخلص

قًدمت هذه الرسالة (فاعلية برنامج تدريبي في تقنيات الحياکة باستخدام صفحات الويب في إطار جودة التعليم)، وکان  الهدف منها :

بناء برنامج تدريبي لتعلم تقنيات الحياکة للدارسين والمهتمين بمجال الملابس.
الاستفادة من شبکة الانترنت في وصول المعلومات الخاصة بتقنيات الحياکة ومراحل تنفيذها إلى الدارسين والمهتمين بمجال الملابس.
قياس فاعلية البرنامج فى تنمية معارف ومهارات الدارسين لتعلم تقنيات الحياکة .

وتوصلت نتائج البحث الى:
1- توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.01) ، (0.05) بين الطالبات فى الإختبار التحصيلى قبل وبعد تطبيق البرنامج لصالح التطبيق البعدى.
2- توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.01) ، (0.05) بين الطالبات فى الأداء المهارى قبل وبعد تطبيق البرنامج لصالح التطبيق البعدى.
3- توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.01) ، (0.05) بين مستويات الطالبات قبل وبعد تطبيق البرنامج لصالح التطبيق البعدى.
ويتضح من ذلک أنه يوجد تأثير معنوي للبرنامج التدريبي على تنمية المستوى المعرفي والمهاري الخاص بتقنيات الحياکة لدى الطالبات من(96.8% إلى99.7%) وفق تصنيف مستويات تقدير الأثر لمربع إيتا.
وبالتالى فاعلية البرنامج التدريبى في تنمية تقنيات الحياکة باستخدام صفحات الويب في إطار جودة التعليم لدى الطالبات .
 Research summary
This research presented (The Effectiveness of a Training Program in The Sewing Techniques Using the Web Pages in The Scope of The Education Quality) and the purpose was :
1. Building a training program to learn knitting techniques for students and those interested in clothing
2.    Make use of the Internet in the access of information on knitting techniques and stages of implementation to learners and those interested in the field of clothing.
4.    Measuring the effectiveness of the program in developing the knowledge and skills of learners to learn knitting techniques.
The results of the research reached:
- There were statistically significant differences at the level of (0.01), (0.05) among the students in the achievement test before and after the enforcement of the program in favor of the remote application.
-       There were statistically significant differences at the level of (0.01), (0.05) between the students in the skill performance before and after the enforcement of the program for the benefit of the dimension enforcement.
-       There were statistically significant differences at the level of (0.01), (0.05) between the levels of students before and after the enforcement of the program for the benefit of the dimension enforcement.
It is clear that there is a significant impact of the training program on the development of the level of knowledge and skills of the knitting techniques between students from (96.8% to 99.7%) according to the classification of impact levels of the ETA.
And thus the effectiveness of the training program in the development of knitting techniques using web pages in the context of the quality of education for students.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية